Ieder jaar vormen de miljoenen dollars aan reclame-uitgaven rond de Super Bowl weer een dankbaar gespreksonderwerp. Ook de 50e editie van de American Football-finale draait voor een groot deel om de meest originele televisiereclames, maar 'opvallen' alleen is niet genoeg om de Millennials (Generatie Y) te bereiken. Deze doelgroep verwacht meer van een sponsor en sportevenement.
Het comité dat de Super Bowl 50 dit jaar organiseert heeft het evenement omgedoopt tot ‘the most giving Super Bowl ever’. 25% van al het opgehaalde geld uit partnerships met bedrijven wordt gedoneerd aan goede doelen uit de San Francisco Bay Area. Een goede manier om aansluiting te vinden bij een moeilijk te bereiken groep: de Millennials (iedereen geboren tussen 1981 - 2000).
Uit Repucoms onderzoek blijkt namelijk dat sociale en ethische kwesties belangrijke pijlers zijn in het consumentengedrag van Millennials. De meerderheid van deze groep slaat een bedrijf hoger aan, wanneer deze een maatschappelijk doel ondersteunt. Het gevolg is dat ze ook eerder producten zullen afnemen van een dergelijk bedrijf. Millennials in de Verenigde Staten, maar eigenlijk ook wereldwijd, hebben meer interesse in sociale thema’s dan de gemiddelde bevolking, zo is bijna 70% geïnteresseerd in milieubescherming.
75% van de Millennials slaat een bedrijf hoger aan wanneer deze een maatschappelijk doel ondersteunt;
80% van de Millennials koopt eerder producten van een bedrijf dat maatschappelijke activiteiten ondersteunt;
Tijdens het kijken van sport zit 90% van de Millennials op internet, 80% is actief op social media.
Het organiserend comité introduceerde een plan om de impact op klimaatverandering te minimaliseren en een verantwoordelijk gebruik van materialen uit te dragen. Het stadion waar de Super Bowl dit weekend gehouden wordt, het Levi’s Stadium (thuisbasis van de San Francisco 49ers), staat bekend om zijn duurzame maatregelen. In het stadion wordt gebruik gemaakt van zonnepanelen, gerecycled water wordt verzameld ten behoeve van het veld en het dak aan de westkant van het stadion is bekleed met gras om de isolatie te verbeteren.
De Super Bowl realtime volgen op welke plek dan ook
De combinatie van wereldwijde televisie-uitzendingen en een gratis online stream op CBS Sports zorgt ervoor dat meer mensen dan ooit de Super Bowl kunnen bekijken. Facebook lanceerde het Facebook Sports Stadium. Hier kunnen fans de finale gezamenlijk en realtime te volgen, ongeacht de plek waar ze zich bevinden. Het sluit perfect aan op de wens van de Millennials, de meerderheid van hen is online actief tijdens het kijken van sportwedstrijden. Ze zijn meesters in multitasken, een groot sportevenement als de Super Bowl wordt bekeken, terwijl ze actief zijn op een ‘second’ of zelfs ‘third’ screen, zonder dat dit ten koste gaat van de actie.
De Super Bowl 50 vindt plaats in de nacht van zondag (7 februari) op maandag (8 februari) en gaat tussen de Carolina Panthers en de Denver Broncos. In Nederland is de finale te zien op FOX NL, voor iedereen met digitale televisie gratis te zien (o.a. Ziggo, Tele2, CanalDigitaal en Caiway op kanaal 11, KPN kanaal 14, Digitenne kanaal 26 en Delta kanaal 13) en FOX Sports 2, waarop de originele Amerikaanse programmering en -wedstrijdcommentaar uitgezonden zal worden.