Super Bowl 50 zet met vernieuwde app in op een betere fanbeleving

De eigenaars van de American footballclub San Francisco 49ers (de familie York) zochten naar een manier om de fanbeleving te verbeteren bij de opening van het nieuwe stadion in 2014. Het multifunctionele Levi’s Stadium, thuisbasis voor de Super Bowl-finale morgen, moest en zou meer worden dan enkel een nieuwe 'footballtempeldie het afgedankte Candlestick Park moest doen vergeten: de fans moeten een meerwaarde geboden worden en dat moet natuurlijk digitaal gebeuren, zoals men dat in de Verenigde Staten tegenwoordig bijna overal doet. 

Drinken en merchandise vanaf de tribune bestellen

Daarom werd VenueNext opgericht: een bedrijf dat een app heeft ontwikkeld die stadionbezoekers iets extra's moet bieden, bovenop het live kijken naar 22 mannen die met een eivormige bal spelen. Het feit dat Levi's Stadium in Santa Clara is gevestigd, het hart van Silicon Valley, zal natuurlijk geen toeval zijn. Nu wil alleen datzelfde toeval (alhoewel..?) dat zondag het sportwalhalla van de Verenigde Staten neerstrijkt in het stadion van de 49ers. Hét moment dus om aan de hele natie (en bij uitbreiding de 'hele wereld') te tonen wat er mogelijk is op het gebied van fanbeleving in het Levi's Stadium.

Je zal nog net geen football uit je smartphone zien vliegen, begint Jazz Singh zijn uitleg over de app met een knipoog. Singh is senior product manager voor apps bij NFL Digital Media. Je leest het goed: apps, want in de National Football League zijn nog twee andere apps ontwikkeld die de beleving van fans moeten verbeteren tijdens de wedstrijden. We willen entertainment en functionaliteit aan elkaar koppelen.

Zo zullen fans via de Super Bowl Stadium app (dat uitgebreid is met het al bestaande Levi's stadium app) gemakkelijker hun weg kunnen vinden in en rond het stadion en zullen wachttijden aan eetstandjes en toiletten in realtime worden weergegeven. Het is te zeggen: als je überhaupt al in de rij wil gaan staan, want de app laat je ook toe om vanaf de tribune drinken (geen eten) te bestellen, dat meteen ook nog eens naar je plek wordt gebracht. Ook merchandise kan vanaf je zitplaats besteld worden, al zul je dat later wel nog zelf op moeten halen...

Herhalingen te zien in de app

Dit alles is natuurlijk niet de hoofdreden waarom men zondag naar het stadion zou moeten gaan. De meeste bezoekers komen vooral om Peyton Manning (Denver Broncos) aan het werk te zien, door veel American Football-fans beschouwd als 'een van de beste quarterbacks ooit'. Hoewel het nog onduidelijk is of Manning doorgaat en/of stopt, verwacht men dat het waarschijnlijk zijn allerlaatste NFL-wedstrijd gaat worden. De Super Bowl-winnaar (2006) wordt dit jaar veertig en wist zijn oude niveau - na een zware nekblessure vijf jaar geleden - eigenlijk nooit meer te behalen. 

Bijzonder voor de bezoekende sportfans is ook een nieuwe feature in de app. Zo kan men na elke play (voor de mensen die minder bekend zijn met de sport: American football bestaat uit een aaneenrijging van pogingen, plays genaamd, om de bal 10 yards vooruit te krijgen) een herhaling van de actie bekijken vanuit vier verschillende standpunten. De oprichter en CEO van VenueNext, John M. Paul, vertelde tegenover FOX Business recent dat er nóg meer functionaliteiten in de nieuwe Super Bowl Stadium app zijn opgenomen. Zo hoeven fans in het stadion niet te vrezen dat ze gekende Super Bowl-reclames missen, omdat deze live doorgestreamd kunnen worden naar je smartphone.

Daarnaast denken de Amerikanen natuurlijk ook na over functies om de veiligheid tijdens zo'n groot (sport)evenement te kunnen waarborgen. Zo is het voor de Super Bowl-bezoekers mogelijk om filmpjes door te sturen naar de veiligheidsdiesnten, zodra ze een incident plaats zien vinden en zullen de andere fans - bij een eventuele incident - direct via de app op de hoogte gebracht geworden. Tim Bajarin, voorzitter van de creatieve afdeling van VenueNext voegt daar nog iets aan toe. Hoe de fans de wedstrijd zullen beleven in Levi’s Stadium morgen zal ongeëvenaard zijn tot op de dag van vandaag. Het is een volledig nieuw niveau van interactie en connectiviteit met verschillende soorten content.

John M. Paul gelooft bovendien dat het netwerk in en rond het stadion genoeg capaciteit heeft om alles en iedereen constant een snelle verbinding te geven tot het internet. Toch is het afwachten hoeveel fans werkelijk gebruik zullen maken van de app. Op een gemiddelde wedstrijd van de 49ers gebruiken zo’n derde van de aanwezigen, grofweg 22.500 fans, de app tijdens de wedstrijd. Tijdens de Super Bowl wordt de capaciteit echter tijdelijk uitgebreid met 5.000 extra zitjes, wat het systeem danig op de proef kan stellen. Laten we stellen dat ik tot vandaag altijd naar de Super Bowl heb gekeken, maar dat ik zondag vooral op ons systeem zal letten, lacht Paul. Het is zo’n goed bekeken event. Iedereen herinnert zich nog de stroomuitval in de Super Dome in New Orleans voor Super Bowl 47 en dat wil niemand nog eens meemaken…

VenueNext breidt zich uit naar andere sporten

Bovendien zien de mannen van VenueNext de Super Bowl ook als een manier om nieuwe klanten aan te trekken. Andere (NFL) teams willen namelijk ook steeds vaker een vergelijkbaar systeem introduceren in hun stadions en dit kan hét moment zijn om hen voor hun zaak te winnen. Paul wil nog niet zeggen welke klanten hij al heeft kunnen strikken, maar het is wel al bekend dat onder andere de Dallas Cowboys (NFL), New York Yankees (baseball) en Orlando Magic (NBA) binnenkort ook zullen gaan samenwerken met VenueNext.

Ook buiten de sport zal de app binnenkort gelanceerd worden. Paul heeft het over hotels, attractieparken en zalen waar grote optredens plaatsvinden (concertorganisator LiveNation is één van de investeerders van VenueNext). Sport is momenteel het belangrijkste, maar concerten en andere grote bijeenkomsten zijn zeker ook mogelijkheden, aldus Bajarin. VenueNext wil natuurlijk ook een centje (zeg maar: bergen met geld) verdienen aan deze nieuwe manier van 'beleving' bij evenementen. De app wordt aangeboden via het aankopen van een jaarlijkse licentie, maar daarnaast wordt er ook advertentieruimte aangeboden in de app.

Super Bowl 50: De eerste stap naar 'big money'? 

Maar vooraleer er big money verdiend kan worden, moet de app natuurlijk positief in beeld gebracht worden tijdens het grootste ééndaagse sportevenement ter wereld: de Super Bowl. Op dit event zullen 75 .000 fans, celebrities en zakenmensen in het stadion zitten en zij zullen mede het succes van deze app bepalen. Paul sluit af met volgende woorden: Ik ging naar de wedstrijd tussen de San Francisco 49ers en de New York Giants in het MetLife Stadium (de thuisbasis van de Giants, red.) en ik vond het spijtig dat ik moest lopen om iets te eten gaan halen. Het voelde alsof ik teruggekeerd was in de tijd. Eens je kennis hebt gemaakt met de levering aan je zitje, is het moeilijk om zelf weer in de rij aan te schuiven. Vreemd genoeg vergeet de lieve man hier alleen dat je zondag ook geen eten aan je stoeltje kan laten leveren...

ZIE OOK:


Foto: Flickr (CC) Brian Shamblen