Tata Steel Chess Tournament is social!

Het pittoreske dorpje Wijk aan Zee maakt zich traditiegetrouw op voor het jaarlijkse Tata Steel Chess Tournament. Vanaf vandaag (15 januari) t/m 31 januari 2016 vindt de 78ste editie plaats van het Wimbledon onder de schaaktoernooien. Schaakgrootmeesters van over de hele wereld, waaronder wereldkampioen Magnus Carlsen en toernooiambassadeur Anish Giri, zijn twee weken lang te aanschouwen in sporthal De Moriaan en tijdens de ‘Chess on Tour’ rondes in Science Center NEMO Amsterdam (21 januari) en het Spoorwegmuseum Utrecht (27 januari). Naast de in totaal 28 grootmeesters trekt het evenement ieder jaar zo’n tweeduizend amateurschakers afkomstig uit meer dan 40 landen naar zich toe. Het toernooi wordt steevast bezocht door duizenden schaakfans en via de website & livestream brengen honderdduizenden mensen online een bezoek aan het evenement.

Ook op het gebied van social media worden er stappen gemaakt. Tata Steel Chess was al langer actief op Facebook, Twitter en YouTube en werkt met een eigen video- en mediateam om alle schaakrondes en hoofdrolspelers zo goed mogelijk in beeld te brengen en hiermee kwaliteitsvolle content te creëren. Sinds afgelopen jaar is het evenement ook te vinden op Instagram. Tegelijk met de lancering van dit account werd een social campagne het leven in geroepen: #SayChess. De opzet en activatie van de #SayChess campagne was eenvoudig maar doeltreffend. Het Tata Steel Chess Tournament daagde alle schaakfans over de gehele wereld uit om hun voorliefde voor de sport te uitten door middel van het insturen van een foto of selfie, daarbij gebruikmakend van de hashtag #SayChess. Er kon worden deelgenomen via Instagram en aanvullend Twitter. Deelnemers maakten kans op mooie prijzen zoals gesigneerde schaakobjecten en VIP toegang tot een schaakronde en de prijsuitreiking.

Toeval of niet: Schaken wordt steeds populairder onder jongeren en schaakverenigingen zijn soms zelfs genoodzaakt een wachtlijst te hanteren.

De campagne was vorig jaar een groot succes. Niet alleen deelden mensen massaal hun foto’s en selfies, het was vooral de positieve sfeer die de campagne rondom het evenement liet ontstaan. De Koninklijke Nederlandse Schaak Bond (KNSB) werkt de laatste jaren al hard aan imagoverbetering. Vanuit dit oogpunt werd zanger Nick Schilder (van Nick & Simon) vorig jaar benoemd tot ambassadeur van de schaaksport. Schaken mag namelijk best wat sexyer worden zodat vooral meer jongeren de sport gaan beoefenen. Samen met het creëren van interactie met de eventdoelgroepen was het bijdragen aan een vrolijke, open en moderne uitstraling van het evenement en de schaaksport de hoofddoelstelling van de #SayChess campagne. Deelnemers mochten volledig zelf invullen op welke manier zij een ode brachten aan hun schaakheld(in), het evenement of de schaaksport in het algemeen. Toeval of niet: Schaken wordt steeds populairder onder jongeren en schaakverenigingen zijn soms zelfs genoodzaakt een wachtlijst te hanteren.

Zoals aangekondigd in de aftermovie van 2015 keert de #SayChess campagne tijdens de editie van dit jaar weer terug! Ook de komende weken wordt er een beroep gedaan op de schaakwereld om via de campagne van zich te laten horen. Uiteraard zijn er weer mooie schaakprijzen te winnen. Het Tata Steel Chess Tournament laat met de #SayChess campagne zien te willen fungeren als verbindingsplatform tussen schakers, bezoekers en fans van over de hele wereld. Meesterzet!