Wielerploeg Team LottoNL-Jumbo timmert de laatste weken flink aan de weg om de fanbase te vergroten en fans dichter bij het merk te brengen. Nadat het eerder al motiverende tweets van fans op de teambus plaatste tijdens de Tour de France, heeft de Nederlandse ploeg een nieuwe manier gevonden om 'connected' te blijven. Niet via de gebruikelijke social media-kanalen, maar het medium waar heel Nederland op zit: Whatsapp. Via appjes krijg je exclusieve toegang tot foto's en nieuwtjes, maar is het ook mogelijk om vragen aan de ploeg te stellen.
De Whatsapp-service is opgezet in samenwerking met Wireless Services, een provider van mobiele services in Utrecht. Door een berichtje met 'start' te sturen naar het nummer van de ploeg, ben je direct aangemeld voor de dienst. Op deze wijze ontvang je updates over de ploeg, komen er behind-the-scene foto's voorbij en ben je als fan als eerste op de hoogte van het laatste nieuws. Zo werd er vandaag een audioclip gedeeld waarin coach Merijn Zeeman vooruitblikt op de etappe van vandaag en is in het voorbeeld te zien hoe een supporter (Bram) een vraag stelt over de afstand van de etappe.
Dat Team Lotto NL-Jumbo kiest voor Whatsapp om fans te bereiken is niet onlogisch: volgens de laatste berichten zouden 9,4 miljoen Nederlanders op dit moment Whatsapp gebruiken, terwijl het wereldwijd al kan rekenen op 800 miljoen gebruikers. Het is daarnaast ook de app die over het algemeen het meeste gebruikt wordt op de smartphone en dus het kanaal “waar de fans aanwezig zijn.” Verschillende nieuwswebsites gebruiken whatsapp al om nieuwtjes door te geven of om redacties te tippen. In de sportwereld is het echter nog veelal een ondergeschoven kind.
Hoewel het voor Team Lotto NL-Jumbo een manier is om de huidige fanbase meer te betrekken bij de ploeg, vormt het ook een stimulans om nieuwe leden te werven. Om gebruik te maken van de Whatsapp-dienst moet je namelijk eerst 'Fan' worden van de ploeg. En daar zit het verdienmodel van de service achter: hoewel je in het eerste jaar gratis fan kan worden (en in feite met je data betaalt), wordt dit na een jaar omgezet in een lidmaatschap van 10 euro. Daar krijg je dan wel weer een teamvlag voor terug, evenals een vermelding van je naam op de teambus en website (optioneel), gratis entree bij fandagen, exclusieve aanbiedingen van sponsors, deelname aan een clinic voor fans, 10% korting op artikelen in de webshop, een verrassing tijdens je verjaardag en toegang tot exclusieve nieuwsupdates & interviews. En niet geheel onbelangrijk: de mogelijkheid om je brandende vraag aan Robert Gesink of Laurens ten Dam via Whatsapp te stellen.
Foto's: Twitter @VerhoevenNico en @LottoJumbo_road