Het vertellen van een verhaal blijkt een krachtig en effectief communicatiemiddel om visie en strategie uit te dragen. Na twee spraakmakende edities is het nu tijd voor alweer het derde SPORTNEXT Event. Main stage vertelt Zweedse Bjorn Alberts, marketing & communications director het succesverhaal van de Volvo Ocean Race. Wat is de ontstaansgeschiedenis? Wat zijn de doelen & belangen? Welk bereik is er? Wat is de ervaring met de dit jaar voor het eerst meevarende on board reporters? Hoe ondersteunen big data dit verhaal? Maandag 12 januari!
SPORTNEXT Event omarmt de festivalgedachte, waarbij er een combinatie is van lezingen in het theater, nieuwste inzichten vanuit de wetenschap, doorlopende voorstellingen in het filmhuis, het beleven van de kracht van muziek in de muziektempel en interactieve best practices. U maakt zelf de keuze uit welke onderdelen u wilt bezoeken en kunt in- en uitlopen wanneer u dat wenst. Met deze opzet beoogt SPORTNEXT tijdens het event de dynamiek te evenaren, die zich digitaal al op het platform afspeelt. Kaarten beschikbaar vanaf €149,95.
12.45 uur | Ontvangst met koffie/thee (geen lunch voorzien) |
13.15 uur | Opening door dagvoorzitter |
Ben van der Burg, Presentator BNR Nieuwsradio | |
13.20 uur | The story of the Volvo Ocean Race |
Björn Alberts, Marketing & Communications director, Volvo Ocean Race | |
14.15 uur |
Reactie door deskundigen, waaronder: . Steven Biester, Projectmanager Volvo Ocean Race, Brunel . Jan-Willem de Koster, Business Development manager, SAP |
15.15 uur | Korte pauze |
15.45 uur |
SPORTNEXT-festival
Esther Roelofs, Manager Commerciele Zaken |
18.15 uur | Afsluitend diner |
19.30 uur | Einde |
. Ben van der Burg, Presentator BNR Nieuwsradio
Ben van der Burg was ooit professioneel schaatser. Na zijn sportcarrière en de nodige studies (Nederlands in Amsterdam en een MBA in Rotterdam), begon hij een specialist te worden in de digitale wereld. Dat deed hij bij Vodafone en dat doet hij nu bij Triple IT, waar hij commercieel directeur is. Daarnaast startte hij startups als Slidejockey en Repudo. Ben denkt origineel en kan mensen passievol meenemen naar het randje van de menselijke mogelijkheden op digitaal en sportief gebied. Hij schrijft columns op BNR.nl en schuift regelmatig aan als commentator bij BNR nieuwsradio. Op 10 februari 2012 heeft Ben, ondanks de afgelasting van de Elfstedentocht in dat jaar, de hele elfstedenroute geschaatst (live te volgen op Sportnext).
. Björn Alberts, Marketing & Communications director, Volvo Ocean Race
A passionate marketer helping brands to change and adapt to evolutions. Björn joined the race as a tribute to his late father, who taught a five-year old Magnus Olsson how to sail in Stockholm. It's also the result of a 10-year vision coming through - how successful marketing requires the marketing and technology departments to merge.
.Steven Biester, Projectmanager Volvo Ocean Race, Brunel
Steven begon zijn carrière als product- en marketingmanager bij ING. Na zes jaar besloot hij om voor zichzelf te beginnen en richtte hij het bedrijf Marketlabs op. Tevens liet hij zich via Brunel als marketing professional detacheren bij de financiële dienstverlener MoneYou, hypotheekverstrekker Florius en ABN AMRO. Gedurende drie jaar heeft Steven bij deze bedrijven verschillende marketingprojecten afgerond. Toen Brunel hem vorige jaar belde met de vraag of hij het Volvo Ocean Race-project wilde leiden, twijfelde hij geen seconde. Inmiddels is Steven een jaar fulltime bezig bij Brunel, waar hij verantwoordelijk is voor alle marketing en communicatie van het Volvo Ocean Race-project. Daarnaast stuurt hij het vierkoppige projectteam aan.
Lees: Get on Board! door Steven Biester
. Marko Heijl, Sports marketing manager, Soudal
Marko Heijl is Sponsoring & PR Manager bij Soudal.. Daarnaast is hij al tien jaar als lector Sportmarketingcommunicatie verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel en als lector Sportmarketing aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Hij schreef in 2011 het boek ‘ In goede en kwade koersdagen – Het huwelijk tussen wielersport en marketing’ en publiceert regelmatig over zowel wielersport als marketing. Heijl had in juli 2011 een dagelijkse column over wielermarketing in het Vara Tour de France programma De Proloog.
Lees: 360° sponsoractivatie: Cycling Landmarks by Belisol door Marko Heijl
. Peter Sprenger, directeur TECHONOMY
Peter Sprenger is werkzaam in het bedrijfsleven en heeft een nauwe affiniteit met sport. Hij is in het verleden betrokken geweest bij diverse sportorganisaties op het terrein van media & marketing. Hij begeleidt bedrijven als het gaat om de transitie naar de digitale wereld en het aanpassen van de bedrijfsstrategie aan veranderende omstandigheden en markten. In het verleden is hij werkzaam geweest bij Rabobank NL, Ricoh en Infostrada Sports Group. Hij is auteur van diverse boeken w.o. het recent verschenen ‘De iPad economie’. Als docent is hij verbonden aan de programma’s Digitaal Leiderschap en Strategisch Leiderschap van de Rijksuniversiteit Groningen. Bij de IBO Business School doceert hij Marketing in het MBA programma. Tevens is Peter gastdocent bij het Innovation & Technology Entrepreneur programma van de TU Eindhoven en is recentelijk een nieuw executive programma gestart: “Digitale marketingstrategieën voor sportorganisaties”. Het programma ontsluit unieke kennis die direct toepasbaar is in de praktijk.
Lees: digitalisering is de kans voor financiële groei van sportorganisaties door Peter Sprenger
. Gijsbregt Brouwer, trendwatcher en new media fanatic
Gijsbregt Brouwer is sportstrateeg en trendwatcher die de toekomst van sport vandaag in helder perspectief zet. Gijsbregt is een specialist in het opzetten van special interest platformen en adviseert als mede-oprichter van het online activatiebureau Tyrsday bedrijven in krachtige storytelling.
Lees: de vijf trends voor 2014 door GIjsbregt Brouwer
. Chris Woerts, eigenaar CWO Consultancy & Marketing
Chris Woerts is voormalig commercieel directeur van Feyenoord en het Engelse Sunderland. Hij heeft zich ontwikkeld als een deskundige op het gebied van sportmarketing. Bij Feyenoord ontwikkelde hij een nieuwe sponsorstrategie. Mede door zijn inbreng ontstonden projecten als Feyenoord TV, Ono Adventure (voor de Japanse markt) en Ghaly Adventure (voor de Egyptische markt). Als commercieel en marketing directeur van de Eredivisie NV was hij verantwoordelijk voor de succesvolle TV Tender en het ontstaan van de eredivisietune op televisie, radio en print. Chris Woerts heeft gedurende zijn carriere de nodige individuele prijzen gewonnen. In 2002 werd hij MegaMarketeer en in 2005 meest succesvol en invloedrijk persoon in de sponsormarkt.
Lees: de oproep 'laat de competitie later beginnen' door Chris Woerts
. Wim Lagae, hoofddocent sportmarketing, KU Leuven Campus Antwerpen
Wim Lagae is dr. in de Economische Wetenschappen en hoofddocent sportmarketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven Campus Antwerpen. Aan de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven doceert hij ‘Marketing en Communicatie in de Sport’. Hij is gastprofessor sportmarketing aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de UGent. Hij publiceerde bij Arko Sports Media Sportsponsoring activeren! Het Basisboek Sportsponsoring (2013) en werkt koortsachtig aan een grondige herwerking van Sportmarketingcommunicatie (juni 2015). Zijn handboeken worden in diverse opleidingen sportmanagement in Nederland en Vlaanderen gevolgd.
Lees: wielersponsoring met twee snelheden door Wim Lagae
. Esther Roelofs, Manager Commerciële Zaken, NOC*NSF
Esther Roelofs draagt per ingang van 1 januari haar verantwoordelijkheden als Manager Commerciële Zaken over en vervult een andere rol van betekenis voor NOC*NSF bij: het uitbouwen van de propositie TeamNL, die een nieuwe basis zal vormen voor fans, sportbonden, partners en atleten en daarnaast bij de ontwikkeling van een kennispunt in relatie tot de nieuwe online kansspelmarkt.
Het 3e SPORTNEXT Event is bedoeld voor iedereen in Nederland die werkzaam is of geïnteresseerd is in sport en marketing, zoals bijvoorbeeld (marketing)managers van sportorganisaties, sponsormanagers bij commerciële organisaties, directeuren en medewerkers van sportmarketingbureaus, beleidsmedewerkers van gemeenten en docenten/onderzoekers hogescholen en universiteiten. De vorige editie telde ruim 200 aanwezigen.