Christiaan Ruesink, hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad, maakt per 1 mei dit jaar de overstap naar Voetbal International. Ruesink gaat bij het voetbalplatform aan de slag als hoofdredacteur en zal (redactioneel) eindverantwoordelijk worden voor alle print en online media, waaronder de magazines, websites, social media en video's van VI. Daarnaast wordt Ruesink benoemd tot creative director van Sport International, het customer media-label van WPG Sportmedia. De bedoeling is dat Ruesink beide merken versterkt en verder uit gaat bouwen. Robert van den Ham, uitgever van Voetbal International, is in zijn nopjes: “Een toptransfer, om het in voetbaltermen te zeggen.”
“Een op en top mediaman en sportliefhebber met veel kennis en ervaring, ook kijkend naar zijn eerdere functies als sportjournalist bij onder meer het ANP en AD, en als chef van AD Sportwereld. Dit multimediale tijdperk met de belangrijke keuzes die we binnen VI nog gaan maken en de plannen die we met Sport International hebben, vraagt om professionals als Christiaan”, aldus Robert van den Ham. Ruesink werkt op dit moment al bijna zes jaar voor het Algemeen Dagblad en geeft aan klaar te zijn voor een nieuwe stap in zijn carrière. “Voetbal International is een ijzersterk merk. En voetbal is springlevend. De belangstelling voor voetbal is nog nooit zo groot geweest: de stadions zitten vol, tv-kanalen strijden om de beeldrechten en vrijwel alle grote bedrijven willen zich associëren met voetbal. Er zijn de laatste maanden veel interessante, goede stappen gezet bij VI, ik kijk er naar uit om het merk daar samen verder te versterken en uit te bouwen”, aldus Ruesink.
Tegenslagen bij Voetbal International
2015 was voor het voetbalblad een jaar van vallen en opstaan. Zo ontstond er in januari een rel tussen Tom Hulsen, de toenmalige hoofdredacteur van VI, en voormalig VI-icoon Johan Derksen over het gelijknamige televisieprogramma. Er kwam een einde aan de samenwerking tussen Voetbal International en het televisieprogramma (met Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee in de hoofdrol) en leidde zelfs tot het ontstaan van een nieuwe concurrent: Voetbal Inside. Voetbal International moest nog meerdere klappen verwerken: Johan Derksen stopte definitief als columnist voor het blad, terwijl ook bekende auteurs als Michel van Egmond (Pijper Media) en Thijs Slegers (PSV) de redactie verlieten. Daarnaast koos Tom van Hulsen (hoofdredacteur) begin november eieren voor zijn geld en stapte na 'een verschil van inzicht met de directie' op bij VI.
Succes met personal content en speciale acties
Ondanks er op organisatieniveau veel mutaties plaats hebben gevonden, is het merk 'Voetbal International' er altijd nog niet op achteruit gegaan. Integendeel. Tijdens het Sport & Media Nieuwjaarsdiner (NSP i.s.m. SportNEXT) gaf uitgever Robert van den Ham een klein inkijkje in de keuken van Voetbal International. Met verschillende succesvolle marketingcampagnes wist VI succes te boeken en uitstekende verkoopcijfers te behalen. Zo blonk VI uit met personal content, waarbij speciale “lokale” covers op de markt werden gebracht. Bijvoorbeeld na het kampioenschap van NEC in de Jupiler League, kregen alle abonnees in de omgeving Nijmegen een gepersonaliseerd exemplaar met de Nijmegenaren op de cover. Idem verschenen er in aanloop naar de bekerfinale aparte covers voor de regio's Zwolle en Groningen en wil VI in de toekomst gaan experimenteren met aparte covers voor fans van de grote clubs (een Ajax-cover in Amsterdam, PSV-cover in Eindhoven, etc.). Ook kwam VI met meerdere speciale acties, zoals tijdens het kampioenschap van PSV: abonnees konden in Eindhoven de kampioensspecial éérder in huis hebben. Wie voor 17.00 uur online de 196 pagina’s tellende VI Kampioensspecial bestelde, kreeg deze via de pizzakoerier van New York Pizza thuisbezorgd.
Foto links: PSV Kampioensspecial en een waardebon voor een gratis pizza bij New York Pizza.
Foto rechts: Speciale 'lokale' cover met eerbetoon Di Tommaso voor VI-abonnee's in Utrecht.
Focus op videocontent
Of Ruesink de succesvolle koers van Voetbal International door weet te zetten of zelfs omhoog weet te stuwen, zal in de komende maanden duidelijk worden. In ieder geval staat er voor de huidige hoofdredacteur van AD een bijzondere uitdaging te wachten: er zijn anno 2016 tientallen concurrenten op de markt die met name op online gebied steeds meer terrein af weten te snoepen. Concurrenten met eenzelfde soort multimediale aanpak als Voetbal Inside, Hard Gras, De Staantribune, Helden Magazine en Elf Voetbal. Maar ook 'gratis' online concurrenten als Voetbalzone, Voetbalprimeur, Goal etc. en nieuwe mediapartijen als 433nl die volledig via social media opereren. Sinds november vorig jaar probeert VI zich daarom te onderscheiden door meer op videocontent te richten: met een eigen videoproductie-afdeling en een samenwerking met KPN (KPN Presenteert) wil VI haar digitale aanwezigheid richting de consument verder versterken, een waardevol online video advertising-platform bieden en met de rol als videoproducent inzetten op customer media.
Of de nieuwe koers en het aanstellen van Ruesink echter genoeg is om het hoofd boven water te houden en het platform nog verder te laten groeien, zal de toekomst ons leren..
Foto: Twitter @peterlansaat & @RobertvdHam