De toekomst van het wielrennen, beleving en financieel, is een veel besproken onderwerp nu de Tour de France in volle hevigheid is losgebarsten. De on-board camera's op de fiets is een mooie stap en bij de Avondetappe van de NOS werd transparantie uitgebreid gesproken met onder andere de app van Bobbie Traksel bij het NK Wielrennen en duurzame verdienmodellen van Richard Plugge: "Wereldwijd zijn er miljoenen fans die bereid zijn te betalen om de sport te volgen."
Over de toekomst van wielersponsoring
Lees ook: Wie gaan het Nederlandse wielrennen redden door Jaap Stalenburg
Lees ook: Sponsoring in het post-broadcasting tijdperk door Gijsbregt Brouwer & Arne Mosselman
Lees ook: ASO bedank je sponsors! door Frank Kwanten
Openheid en transparantie is hard nodig in het wielrennen. Profrenner Bobbie Traksel was tijdens het NK Wielrennen live te volgen via de Live Cycling Performance app die door zijn IT-bedrijf Nspyre is ontwikkeld. Hij voorziet dat je in de toekomst op de smartphone of tablet door het peloton kan scrollen om zo alle informatie over de wielrenner te bekijken. Een gedachte die aansluit op de trend 'Transparante atleet'. Kwantificeerbare en biologische waarden zijn steeds vaker beschikbaar in de huiskamer. Formule 1 is een voorbeeldcase en meer sporten zullen volgen: "Dit is hard nodig om de jongere doelgroep te bereiken" zegt Traksel.
Lees ook: de vijf trends voor 2014
Het zag er vorig jaar rooskleurig uit voor de nieuwe Belkin-ploeg maar niet lang geleden kreeg Plugge de mededeling dat Belkin gebruik gaat maken van een clausule in het contract en de sponsoring stopt. Zou de Belkin-ploeg kunnen bestaan door crowdfunding? De wielerploeg is een campagne gestart en Managing Director Richard Plugge zegt daarover: "We hebben wereldwijd veel fans, je ziet hier twee miljoen mensen langs de kant wat als die allemaal een pond meebetalen? Dan ben je nog niet klaar maar wel een heel eind op weg." Mart Smeets ziet toekomst voor een wielerploeg met allemaal Nederlandse renners 'Team-Holland'. Andere inkomstenbronnen zijn ticketing. Preferred-Ticketing op hotspots langs het parcours moet volgens Plugge overwogen worden.
Brian Cookson, voorzitter van UCI, zegt in een interview: "De traditionele structuur van wielerploegen is heel zwak. Ploegen zijn afhankelijk van sponsors die komen en gaan. We moeten kijken waar het geld dat in de sport geïnvesteerd wordt vandaan komt." Bijvoorbeeld door TV-rechten naar de ploegen te laten vloeien. "We kunnen onze sport veel aantrekkelijker maken voor TV en media, en nieuwe technologieën zodat ploegen op andere manieren aan geld komen." Over de nieuwe verdienmodellen zegt Cookson: "We kunnen mensen niet opeens 10 euro gaan vragen voor een sport die gratis is. Een manier is via nieuwe technologieën en de informatie die beschikbaar is. Zo kijken veel mensen sport op meer dan één scherm. Hoe wielrennen in beeld wordt gebracht is in de 30 jaar amper veranderd. Bij andere sporten zie je veel meer informatie." De waarde zit volgens Plugge in het bouwen van en investeren in een fanbase. Een fanbase die zich volgens Traksel niet alleen in Europa bevindt maar ook in de Verenigde Staten en China en bereid zijn te betalen om de sport te volgen.
Bron: Bekijk de Avondetappe van 7 juli
Afbeeldingen: NOS - Bobbie Traksel