Týrsday toont de persoon achter de sporter

“We vertellen geen verhalen, we delen avonturen.” Deze zin raakt de kern waar Týrsday voor staat. Het bureau helpt sinds ruim een halfjaar tien sporters op het gebied van communicatie en marketing. Allen droomden zij van deelname aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Voor zeven van hen werd die droom werkelijkheid. De sporters zijn met behulp van het bedrijf van oprichters Gijsbregt Brouwer en Mathys van Abbe dagelijks zichtbaar op social media, ze nemen fans mee in hun reis, die hen nu tot in Rio heeft gevoerd.

Het ontstaan van Týrsday zoals het nu bestaat, was eigenlijk een haast vanzelfsprekend proces. Het idee om sporters te begeleiden op het gebied van communicatie en marketing ontstond rond november 2015. “Douwe Amels en Anicka van Emden benaderden ons in die periode. Zij kenden onze manier van werken en wilden zich graag bij ons aansluiten. Alleen bleken de kosten een probleem”, blikt Mathys van Abbe terug. “We zijn na hun komst gaan nadenken. Communicatie is voor een sporter heel belangrijk. Met de juiste profilering kun je de interesse wekken van sponsors. Maar het is een beetje het kip en het ei-verhaal. Je hebt sponsors nodig om een website te maken en beheren, maar om een site te maken heb je eerst geld nodig.”

Het stop niet in Rio

Van Abbe en zijn compagnon Gijsbregt Brouwer vatten het plan op om tien sporters uit iets kleinere sporten te gaan helpen. Team Týrsday was geboren. “Het is vervelend dat sporters die in wat minder populaire sporten uitkomen niet hun verhaal kunnen vertellen, terwijl dat verhaal vaak erg interessant is. Sporters komen bij ons op de eerste plek. We willen een rijke ervaring creëren. Zeven van de tien atleten die we ondersteunen, gaan naar Rio. Dat is natuurlijk fantastisch. In al hun routes naar de Spelen zitten mooie verhalen. Maar we doen dit niet specifiek voor Rio. Het stopt daar niet. Wij stellen de sporters in staat 365 dagen in het jaar in contact te komen en blijven met de fans. Rio helpt natuurlijk wel in de verspreiding van de verhalen en de bekendheid van de sporters.”

Zichtbaar

Omdat het in de filosofie van Týrsday echt om de sporters en hun verhalen gaat, zouden sponsors in het begin het idee kunnen hebben dat ze te weinig exposure hebben. Volgens Van Abbe is dat zeker niet het geval. “Wij gaan niet schreeuwen. Alle sponsoren van de tien atleten die we begeleiden, snappen het proces en vinden het leuk wat we doen. De sponsoren zijn zichtbaar op alle persoonlijke websites. We creëren zoveel contactmomenten dat de sponsoren voldoende onder de aandacht komen. Het is minder geforceerd.”

Van Abbe ziet dat de sporters elkaar ook onderling (online) versterken. “Er vindt een kruisbestuiving tussen sporters plaats. Ze versterken elkaar en blogs en post zijn niet alleen maar op de persoonlijk website van een sporter te vinden, maar ook op die van andere sporters van Team Týrsday.”

Verhaal achter de sporter

“We willen voor sporters mooie platformen neerzetten. Het gaat om communicatie. De sponsoring in de topsport is veranderd. Merken willen meer doen dan vroeger en ook op maatschappelijk gebied actief zijn. Wij helpen sporters daarbij”, aldus Van Abbe.

Týrsday neemt alle kosten voor de sporters voor hun rekening en stelde twee mensen aan om de sporters te helpen. “We besteden veel aandacht aan het visuele aspect. Sporters hebben geen tijd om lange blogs te schrijven. Ze geven veel korte updates. We helpen sporters in te zien dat mensen het bijvoorbeeld wel degelijk leuk vinden als je op social media zet dat je oma jarig is. Het gaat ons om het verhaal achter de sporter. Maak het persoonlijk. Dat is waar wij in geloven.”

Bekijk de verhalen van de sporters die Team Týrsday begeleidt op tyrsday.com.