Twitter wil concurrentie voorblijven met 24/7 sportkanaal Stadium

Twitter gaat zich in de nabije toekomst nog meer focussen op sport. Het platform maakte vorige week bekend dat het een nieuw 24/7 sportkanaal heeft opgericht, genaamd Stadium. Stadium moet in de herfst live gaan. Met de komst van het sportnetwerk hoopt Twitter concurrenten als Facebook en Amazon voor te blijven.

Live video is een lichtpuntje in zware tijden voor Twitter. Het bedrijf ziet de inkomsten al enige tijd dalen en trekt ook het aantal gebruikers stagneert. Desondanks was Anthony Notto, chief operating officer van Twitter, optimistisch tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. "We zijn erg positief over de progressie die we hebben geboekt met betrekking tot live video. We gaan significant meer content plaatsen in de herfst."

Daarmee doelde Notto onder meer op Twitter Stadium. Veel is er nog niet bekend over Stadium. Het kanaal is een joint venture met Sinclair Broadcast Group, Silver Chalice en 120 Sports. De introductie van Stadium duidt er wel op dat Twitter minder inzet op het livestreamen van grote competities, zoals de NFL of NBA, maar zich meer focust op het uitzenden van kleinere sporten en meer tijd gaat inruimen voor het tonen van samenvattingen en analyses. Momenteel heeft Twitter alleen met de MLB en de PGA nog een deal over het livestreamen van wedstrijden. De uitzendrechten van de NFL verloor Twitter een aantal maanden geleden aan Amazon.

Twitter blijft overigens wel op andere gebieden samenwerken met de NFL. Zo zullen er speciale programma’s voor het platform gemaakt worden, van live video’s vlak voor wedstrijden tot on-demand hoogtepunten.

Video: Twitter Stadium


eSports

Twitter gaat extra content creëren voor minder bekende competities en sporten in de hoop dat het platform een plaats wordt voor een ander soort groep sportfans. Twitter ging onlangs al samenwerkingen aan met de WBNA, Women’s National Hockey League en de Canadian Football League. Ook zal er veel aandacht zijn voor veel college sportwedstrijden, zoals volleybal en lacrosse. Tevens zal eSports een prominente plek krijgen op het platform.

"We hebben het opgenomen tegen een aantal van onze concurrenten met exact dezelfde content, op het exact hetzelfde tijdstip en we zijn in staat geweest de concurrentie te verslaan op zowel het gebied van sport, nieuws en politiek als ook eSports omdat we een ander publiek hebben dat al zeer betrokken is bij deze content", aldus CEO Jack Dorsey.

Amazon

Twitter zet de laatste jaren sterk in op (live) videocontent. Het laatste kwartaal werd er maar liefst 1200 uur aan live video uitgezonden, een stijging van 600 uur ten opzichte van een kwartaal eerder. Mede hierdoor steeg het aantal unieke kijkers tot 55 miljoen.

Toch blijft Twitter wat betreft het aantal gebruikers en inkomsten nog ver achter bij Facebook, Amazon en YouTube. Al deze platformen hebben zich de laatste jaren eveneens gemengd in de strijd om de live uitzendrechten van sport. Amazon kocht voor 50 miljoen dollar de livestream-rechten voor het Thursday Night Football (NFL) het en zou voor 10 miljoen dollar ook alle tennistoernooien van de ATP Tour gaan uitzenden in Groot-Brittannië.

Facebook

Facebook lanceerde begin 2016 al haar 'eigen' Sports Stadium. Facebook Sports Stadium moest een plek worden waar alleen over sport werd gesproken en het werd gelanceerd om “een second-screen experience aan te bieden die het kijken naar wedstrijd leuker maakt”. Het platform komt nog niet helemaal van de grond, maar Facebook heeft de laatste anderhalf jaar wel fors geïnvesteerd in de uitzendrechten van sport. Meest in het oog springend is dat Facebook komend seizoen wedstrijden uit de Champions League gaat livestreamen voor gebruikers in de VS.

ZIE OOK: Facebook Sports Stadium: de nummer één second screen-app voor sportfans?

Twitter heeft dus stevige concurrentie en de uitzendrechten van sport raken steeds meer versnipperd. Sportliefhebbers kunnen op elk moment van de dag wel livesport volgen via de televisie, internet, streamingplatformen of social media. Het is nog maar de vraag of Twitter het go to-platform gaat worden voor sportfans.