Uniek interview met Jaap Stalenburg over camera’s in de kleedkamer en nieuwe sponsormodellen

Het was een ongekend sportjaar voor Jaap Stalenburg, Manager PR & Communicatie bij TVM Verzekeringen, en de energie spat dan ook vanaf de eerste minuut van het scherm. Het uitgebreide interview is een heldere en scherpe analyse over de staat van de Nederlandse sport en de nog altijd cameraschuwe Nederlandse topsporters. Een camera in de kleedkamer is in Nederland, tot ongeloof van Jaap, nog steeds onbespreekbaar. Hij ergert zich aan emotieloze en amateuristische beelden die niets toevoegen aan de beleving van een fan. De sponsorbudgetten dalen en in 2015 moeten sportsponsors een omslag gaan maken. Het wordt het jaar van de nieuwe businessmodellen. Jaap Stalenburg bijt het spits af in deze unieke serie van eindejaarsinterviews.

Dalende sponsorbudgetten

In 2014 raakte de Nederlandse schaatswereld een trouwe sponsor kwijt. Na 14 jaar nam TVM Verzekeringen afscheid als sponsor van de Nederlandse schaatssport. In de tussentijd is er veel veranderd, de tijden van de schaatsmiljonairs zijn voorbij. En tijd voor een nieuwe sponsorstrategie waar de relevante samenwerking met de KNVB als logistiek partner een eerste troef in is. De sponsorbudgetten dalen en de sport moet op zoek naar een nieuw bedrijfsmodel waarin het minder afhankelijk is van sponsors die komen en gaan.

In de afgelopen jaren heeft Jaap Stalenburg een duidelijke kentering in het medialandschap zien voltrekken. De scheidslijn tussen sporters en media is aan het vervagen. Sporters worden met social media eigen uitgevers en sportfans willen de actie van zo dicht mogelijk meemaken. Bovenop de huid van de sporter. Geld verdienen in de sport is volgens Jaap dan ook eenvoudig: "We willen pure emotie zien. Voor de koers bij de tactische bespreking in de bus. Ook in Nederland komen vroeg of laat camera's in de kleedkamer. Sporters moeten daar maar aan zien te wennen."

Sportjournalist van het Jaar

Media en journalisten die emotie delen hebben de toekomst. Raymond Kerckhoffs van de Telegraaf wordt gebombardeerd tot Sportjournalist van het Jaar. Kerkhoffs gaat op pad met een camera en recorder en deelt de emotie van dichtbij. De tijden van een verslag in de krant drie dagen na de wedstrijd liggen definitief achter ons en hebben geen enkele waarde. De toekomst van de sportbeleving is mobiel, daar moeten media de sportfan weten te raken.

Natuurlijk kijken we met Jaap Stalenburg ook vooruit naar 2015, waarin meer dan voldoende te beleven valt! Veel kijkplezier en houd Sportnext.nl komende weken in de gaten voor de interviews met Martin Hersman, Guido Klomp, Patrick Wouters van den Oudenweijer, Bas van Rens en Ben van der Burg.