Van Persie nieuwe Calvé pindakaas jochie

Het WK voetbal staat weer voor de deur en dat betekent dat de Oranjekoorts langzaam begint te stijgen. Hoogste tijd dus voor de lancering van het nieuwe Calvé pindakaas spotje. Deze zomer is het de beurt aan Robin van Persie om te mogen schitteren als boegbeeld van het bekende pindakaas merk. De 30-jarige Oranje spits speelt de hoofdrol in een geslaagde voetbalcommercial met, zoals we van Calvé gewend zijn, een grappige twist op het einde. Van Persie, die in de reclame te zien is als 5-jarig kereltje, is daarmee als je het mij vraagt een waardig opvolger van de kleine ‘Pietertje’. En in tegenstelling tot dat jochie, kan hij wél voetballen.

Calvé jochies
Calvé pindakaas, inderdaad, wie is er niet groot mee geworden? De pindakaas van het bekende merk hoort bij Nederland als tulpen en klompen en is dan ook niet meer weg te denken van de Nederlandse keukentafels. Calvé pindakaas is echter niet alleen lekker, het merk staat ook bekend om zijn spraakmakende reclames. In de spotjes wordt al jaren de nadruk gelegd op kleine jongetjes die een boterham met pindakaas eten. Doordat dit altijd gepaard gaat met een humoristische twist hebben de commercials een hoge likeability factor. Iedereen kent nog wel het filmpje waarin ‘de smeerbeweging’ centraal staat of de reclame ‘Goal’ die in 1998 de Gouden Loeki won. De Calvé pindakaas commercials bezorgen je telkens weer een glimlach op het gezicht en dat maakt dat ze zelfs jaren later nog in ieders geheugen gegrift staan.

Het zijn echter niet enkel onbekende jochies die schitteren in de Calvé reclames. Met regelmaat duiken ook bekende sporthelden op in de spotjes. Zo wisten schaatser Evert van Benthem en wielrenner Joop Zoetemelk ons in de jaren ’80 al duidelijk te maken dat je met Calvé pindakaas heel groot kunt worden. Ook voormalig bondscoach Dick Advocaat maakte in 2002 kennis met het magische effect dat het bruine goedje op kleine jochies kan hebben. En vier jaar geleden was het onze ‘Pietertje’ die als klein manneke geen voetbaltalent bleek te hebben, maar met Calvé pindakaas in de gelederen wel uitgroeide tot Olympisch zwemkampioen. Zowel met de reclame rondom Advocaat alsmede met die van ‘Pietertje’ won Calvé de Gouden Loeki voor beste tv-commercial van het jaar.

Van Persie aan de pindakaas
Na Evert, Joop en Pietertje is het dit jaar Robin van Persie die als klein jochie de show steelt in het Calvé pindakaas spotje. De 30-jarige spits van Manchester United staat rondom het WK in Brazilië centraal als hét gezicht van de Calvé campagne. In de nieuwe commercial is het echte verhaal achter de ontdekking van de huidige Oranje topscorer aller tijden te zien.

In het Calvé spotje gaat Van Persie samen met zijn vader op pad om zich aan te melden bij voetbalclub Excelsior. De kleine Van Persie is echter nog geen zes jaar oud en krijgt dus te horen dat hij te jong is om lid te worden. Toevallig rolt er op dat moment een bal voor zijn voeten die hij vervolgens van meters afstand met precisie in de handen van de keeper schiet. Iedereen om hem heen kijkt hem vol ongeloof aan. Eén van de supporters weet het na die trap al zeker: “Dat wordt een hele grote…”. Als gevolg van de actie wordt de jonge Van Persie, ondanks dat hij nog geen zes jaar oud is, toch aangenomen om te komen voetballen bij de jeugd van Excelsior. Op 5-jarige leeftijd is Van Persie de jongste debutant bij Excelsior ooit.

Bewezen formule
De geprezen Calvé formule is nog lang niet uitgewerkt, dat bewijst het merk ook deze campagne weer. De humoristische spotjes met de typerende Calvé jochies wekken al jaren sympathie op bij ons Nederlanders. Het bekende pindakaas merk won er dan ook niet voor niets al driemaal een Gouden Loeki mee. En ook dit jaar is het Calvé wederom gelukt om een prima commercial neer te zetten met een leuke twist op het einde waarbij menig Nederlander een glimlach niet zal kunnen onderdrukken.

Wat bovendien zo krachtig is aan de Calvé campagnes is dat het merk zich al jaren weet te associëren met de crème de la crème uit de Nederlandse sportwereld. Calvé weet altijd een succesvol, sympathiek en bovenal oer-Hollands sporticoon centraal te zetten dat perfect past bij het merk Calvé pindakaas. Het is dan ook slechts enkele sporthelden gegund om te worden uitverkoren tot boegbeeld van het bekende pindakaas merk. Robin van Persie was deze keer de gelukkige, ook hij behoort nu tot die zeldzame club mensen.

Bronnen: Unilever, Metronieuws