Verbeter Fan Engagement met iBeacons

Rond 2016 is het aantal mobiele devices (smartphones of tablets) gestegen tot 10 miljard. Op dit moment stijgt het aantal devices zelfs sneller dan het aantal contractanten, wat weergeeft dat ook het aantal devices per gebruiker toeneemt. Door de explosieve groei in mobiele devices stijgt ook het mobiele bezoek aan websites en apps, waardoor een mobiele strategie niet langer een optie is maar noodzaak.

Als antwoord op deze ontwikkeling stijgt ook het aantal location-based apps (voorzien van GPS, high-density WiFi of iBeacons) om bestaande marketing inspanningen te versterken en uit te bouwen. Deze toepassingen helpen venues maar ook sport clubs om de Customer Experience en Fan Engagement te verbeteren, omzet te verhogen en klantenbinding te realiseren. Een mooi voorbeeld is te vinden in de USA waar de MLB sinds dit jaar actief iBeacons inzet in combinatie met een nieuwe mobile app.

Wat zijn iBeacons en hoe dragen ze bij aan een betere Fan Experience?
iBeacon een trademark van Apple. iBeacons zijn onderdeel van een indoor positionering systeem met draadloze sensoren, dat mobiele devices kan herkennen en met ze kan communiceren. iBeacons werken op Bluetooth Low Energy (BLE). Met een location-aware, context-aware, mobile app kunnen deze sensoren de exacte locatie (en looproute) van een bezoeker in kaart brengen bij een evenement. Een smartphone of tablet met BLE is vervolgens in staat alerts te ontvangen met bijvoorbeeld promoties, kortingen en acties gebaseerd op een persoonlijke voorkeuren, historie of locatie.

Meer informatie over de werkwijze en een aantal toepassingen rond iBeacons kun je vinden in een eerder artikel van mij “iBeacons, wat kun je er eigenlijk mee?”.

Engage met bezoekers voor aanvang van het event
Naast indoor engagement is deze techniek ook buitenshuis toe te passen, waarbij acties getriggerd worden zodra mensen in de nabijheid van een venue zijn. De Fan Experience begint tenslotte al voor het evenement, op het parkeerterrein of in horeca gelegenheden. Door reeds in een vroeg stadium relevante berichten te versturen neemt de engagement toe maar ook het gemak. Zo kunnen beschikbare parkeerplaatsen aangeduid worden, bestellingen voor horeca punten en shops geplaatst worden of de wachtrijen bij toegang van het evenement verkort worden.

Verras bezoekers met speciale (flash) promoties
Ook kunnen realtime berichten verzonden worden waardoor bezoekers gewezen kunnen worden op activiteiten zoals meet en greet sessies, stadion tours en optredens. Met high-density WiFi is de app in staat deze content te distribueren, steeds meer stadions en venues investeren dan ook hierin. Bezorg uw bezoekers een betere ervaring door ze te verrassen met locatie specifieke, realtime content en engage met ze voor, tijdens en na het evenement.

Monetize de mobiele Customer Experience
Met een location-aware app trigger je bezoekers om merchandise aan te schaffen, tickets te kopen of horeca bestedingen te doen en krijg je meer inzicht krijgt in voorkeuren en bewegingspatronen. Meet de hoogste conversies en stuur bestedingen en bezoekersstromen met behulp van aanbiedingen of promoties. Door hier mobile advertising toe te voegen creëer je een extra platform voor sponsoren en de eigen marketing afdeling.

De vraag is dus niet langer óf je iets moet doen met mobile marketing, maar eerder op welke manier. Wat doet jouw organisatie om Mobile Engagement te verbeteren?