Vergeet trainers niet in de marketingmachine

Dankzij de komst van Louis van Gaal schoten de aandelenkoersen van Manchester United omhoog. Zelden was een coach zo verantwoordelijk voor de stemming binnen een club en op de beursvloer. Niet de spelers maar de coach is onderwerp van gesprek. Belangrijk voor de uitstraling van de club en daarmee een onmisbare schakel in de marketingmachine.

De Premier League is 10 maanden lang zichtbaar in meer dan 200 gebieden. De coach is daarmee een woordvoerder richting de achterban van tientallen miljoenen fans. Toch worden trainers vaak buiten schot gelaten in commerciële deals. Terwijl zij een enorme bekendheid genieten. Jose Mourinho, trainer van Chelsea, is een goed voorbeeld. 64% van de Britten is van mening dat Mourinho een uitstekend boegbeeld is voor het aanprijzen van producten zo blijkt uit onderzoek door het internationale onderzoeksbureau REPUCOM. Bekend zijn de deals met Yahoo en de activatie via Tumblr. Tijdens het WK gaf hij zijn visie op de ontwikkelingen in Brazilië. Interessant en origineel om te volgen.

Lees meer: Mourinho gaat bloggen op Tumblr

Toch is Mourinho niet de meest bekende trainer uit de Premier League. Dat is de coach van Arsenal, Arsene Wenger. Maar liefst 18 jaar dienstverband en 85% van de Britten kent Wenger. Inhoudelijk is een kritiekpunt bij Wenger dat zijn beleid de club geen prijzen oplevert. Prijzen zorgen echter niet voor meer bekendheid zo weet de minst bekende coach Pellegrini van Manchester City. Het kampioenschap heeft hem duidelijk geen windeieren gelegd.

Belangrijk voor de trainers is de uitstraling. Pellegrini oogt rustig, kalm en ingetogen. Een sympathieke uitstraling kan voor commerciële samenwerkingen veel kansen bieden. Een aanzienlijk deel van de supporters is immers op een gelijkwaardige leeftijd en een coach praat altijd met de media vanuit de inhoud. Daarnaast kenmerkt een coach leiderschap, kracht en in control. In tegenstelling tot de wispelturige spelers. Neem bijvoorbeeld Luis Suarez waar de het vertrouwen na de bijt met maar liefst 32 procent daalde. Dat zal een trainer niet snel overkomen.

In Nederland kennen we de innovatieve kerstgroet van PSV met coach Philip Cocu. In een email ontvingen alle Seizoen Club Cardhouders en Club Cardhouders van PSV een link naar een video. Geen kerstkaart maar voor iedereen een persoonlijke telefoontje. Niet gekoppeld aan commerciële belangen maar ook daar een overtuigende hoofdrol voor de coach. Zeker voor herhaling vatbaar.

Lees meer: PSV steelt de show met innovatieve kerstgroet

Bron: REPUCOM
Afbeeldingen (CC): REPUCOM - Guts Gaming