Vijf jaar social media bij FC Barcelona

Mei 2011 werd in Wembley Stadium in Engeland de nieuwe Europese kampioen FC Barcelona gekroond. De Spaanse topclub werd destijds meer dan een half miljoen keer genoemd op Twitter. In de afgelopen vijf seizoenen is de social media portfolio uitgebreid naar Facebook, Google+, Instagram, LINE, Pinterest, Daily Motion, Tencent Weibo, en Sina Weibo. Het doel is om de passie voor de club wereldwijd bij de fans te brengen. Miljoenen posts, likes en mentions. Hoe heeft dat zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

Meer dan vijf jaar geleden (2009) zette FC Barcelona de eerste stappen op social media. Facebook was in opkomst maar het aandeel was klein. De club besloot eind 2010 om een 'Online Department' te starten. De afdeling moest de mogelijkheden van internet gebruiken om fans dichter bij te club te brengen. De websites moesten aansprekende content bieden (gericht op verschillende landen/ talen), social media moesten de content verspreiden en apps moesten zorgen voor betrokkenheid van fans.

Lees ook: De digitale strategie van FC Barcelona onthuld

Tegen de tijd dat Lionel Messi voor het eerst werd ingezet bij een online campagne (halverwege 2011) was het aantal fans op Facebook verdubbeld tot tien miljoen fans. Op Twitter kiest Barcelona ervoor om fans apart in het Catalaans, Spaans en Engels van het laatste nieuws te voorzien. Hashtags als #Pep40, #AnimsAdibal en #CampionsFCB verspreiden de passie voor Barcelona internationaal. Juni 2012 wordt de Chinese website gepresenteerd, in anderhalf jaar tijd volgen Franse, Arabische, Indonesische en Portugese websites. De persoonlijke aandacht voor fans bevindt zich in het hart van de social media strategie.

De Spaanse topclub maakt flinke stappen met e-commerce om de groei op social media ook door te vertalen naar inkomsten. Binnen enkele seizoenen stegen de inkomsten vanuit e-commerce van 5 naar 30 miljoen euro. De samenwerkingen met Binbit (mobile waaronder games) en Tencent (uit China) zijn volgens de club onmisbaar voor het realiseren van de groei. FC Barcelona heeft meerdere prijzen gewonnen voor de inzet van social media. In 2012 en 2013 Social Star Awards. Concurrenten Real Madrid, Manchester United en Chelsea hebben het nakijken.

In februari 2014 een nieuwe mijlpaal: 100 miljoen fans op social media. De eerste sportclub ter wereld en dagelijks komen er 100.000 nieuwe fans bij verspreid over 30 kanalen op Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Google+ Sina Weibo en Tencent Weibo. De astronomische bedragen zijn het bewijs volgens de club het bewijs dat fans overal en altijd aanwezig moeten zijn en niet moeten focussen op één kanaal.