Eind 2013 beschreef ik een vijftal observaties in de sportwereld. Een jaar verder is het tijd om deze tegen het licht te houden. Zijn de observaties nog steeds van toepassing, kunnen we het een trend noemen of blijft het bij een N=1 verhaal?
Lees eerst: vijf observaties uit de sportwereld
Terug naar het eenvoudige. Niet meer maanden van tevoren inschrijven voor een event, maar eenvoudige loop- en fietsevents georganiseerd door de plaatselijke vereniging. Geen tientallen euro’s maar slechts 3 of 4. Ik heb geen gegevens om te onderbouwen of dit een trend zou zijn. Ik heb zelf wat minder vaak meegedaan aan dit soort events en (dus) niet kunnen constateren dat er sprake is van toenemende of afnemende belangstelling. Geen trend dus, maar iets wat er al lang is en gewoon blijft en waar soms met wat moderne middelen zoals NTFU Scan&Go, iets aan wordt toegevoegd
Ik heb de term ‘loopgolf’ het afgelopen jaar eigenlijk niet meer gehoord, maar nog steeds zit het lopen in de lift. En ik denk dat het inderdaad een trend is geworden dat andere, gerelateerde sporten, profiteren. Zo konden we in november lezen dat Triathlon in Nederland in een stroomversnelling zit, wat een maand later werd bevestigd door de komst van de (finale van) het WK Olympische Afstand naar Rotterdam en de komst van een echte ‘Ironman’ naar Maastricht. De mud-, obstacle, breakout, colour, electric en andere runs zijn niet bepaald in aantal afgenomen, dus deze trend zet zich zeker nog even voort. Of er ook andere, traditioneel georganiseerde sporten profiteren zoals de Gymnastiekunie (Freerunning) en de Klim- en Bergsportvereniging (trailrunning) is niet hard te maken. De Gymnastiekunie heeft het als onderdeel van haar meerjarenvisie opgenomen om Freerunning bij meer verengingen aan te bieden. Over trailrunning bij de NKBV heb ik niets meer gelezen.
Enthousiaste lopers en fietsers die zich graag verbeteren, maar eigenlijk geen idee hebben hoe dat moet. Ze zijn vooral bezig om elke keer hetzelfde rondje iets harder te lopen of fietsen. Op deze observatie kreeg ik redelijk wat reacties en ik heb er nog twee keer iets over geschreven. En hoewel ik bij degenen die zich aangesproken voelden kennelijk wel wat heb bereikt, is deze trend nog steeds zichtbaar. De recente Strava update ging helaas niet in op mijn wensen, maar maakt het makkelijker om de tijden van een rondje te vergelijken! En het erge is, ik ga er zelf nog in mee ook!
Ik zag vier categorieën:
1. Profsporters met een stabiel en goed inkomen;
2. De zeer succesvolle individuen die sponsorcontracten weten te sluiten;
3. A sporters in erkende Topsporten die in ieder geval stipendium ontvangen;
4. De rest.
Het schaats en wielersucces heeft nieuwe sponsors aangetrokken, waardoor veel van deze sporters zijn verzekerd van een inkomen. De Nederlandse voetballers hebben zich weer op de kaart gezet, waardoor velen een mooie transfer hebben kunnen maken. De bovenkant is dus vrij succesvol geweest, terwijl de onderkant het door de algemene afname van de middelen in de sport in ieder geval niet beter heeft gekregen. De verschillen zijn misschien niet groter geworden, maar ook zeker niet kleiner.
Tja. Ik had niet verwacht zelf nog een rol te spelen in het marketingsucces van het wielrennen. Team Belkin vond een nieuwe sponsor in Lotto (en BrandLoyalty en Jumbo) en zo was voor mij de cirkel rond na mijn vertrek bij Rabobank 2 jaar eerder en het stoppen van de sponsoring van de ploeg aldaar.
Vorig jaar schreef ik dat 2013 een goed wielerjaar was voor Nederland. Maar 2014 was nog veel beter, met maar liefst 106 overwinningen waaronder absolute parels als de winst in Parijs-Roubaix van Niki Terpstra en de etappeoverwinning van Lars Boom, in dezelfde omgeving, in de Tour de France. “Hopelijk zet deze trend niet door en hebben we in 2014 zowel sportief succes als Nederlandse bedrijven die (weer) in het wielrennen stappen”, waarmee ik de afname van Nederlandse wielerploegen bedoelde. Hoewel Giant-Alpecin op een Duitse licentie gaat rijden en we daarmee nog maar én ploeg op het hoogste niveau hebben, kunnen we toch spreken van het hand in hand gaan van sportief en marketing succes. Met Team LottoNLJumbo en Roompot hebben we immers twee puur Hollandse ploegen op het eerste en tweede niveau van het internationale wielrennen en is er weer perspectief voor een jonge generatie renners.
Binnenkort een aantal nieuwe observaties!
Afbeeldingen (CC): Onos