Virtual Reality maakt entree in Premier League

Voor het eerst in de geschiedenis van de Premier League werd afgelopen weekend een competitiewedstrijd in Virtual Reality uitgezonden. Manchester City bood een select groepje fans in Londen, New York en Melbourne de mogelijkheid om het duel met Arsenal in Virtual Reality te bekijken.

Virtual Reality is bezig aan een opmars in de sport. De NBA liep voorop in de ontwikkeling en zond in oktober al de wedstrijd tussen de Golden State Warriors en de New Orleans Pelicans op deze manier uit. Inmiddels hebben ook andere sporten de kracht van Virtual Reality ontdekt. De Nederlandse voetbaltop gebruikt het als trainingstool, maar in de sportbeleving werd de nieuwe technologie nog nauwelijks toegepast. Tot zondag 8 mei!

Voorloper

Met behulp van een Virtual Reality-bril of de Cardboard-versie beleven fans de wedstrijd alsof ze de beste plek in het stadion hebben. City is een samenwerking aangegaan met VR start-up LiveLike en wordt gesteund door de Premier League, Sky Sports, de Amerikaanse uitzendgemachtigde NBC en de Australische uitzendgemachtigde Fox Sports. Het gebruik van de nieuwe technologie toont eens te meer aan dat Manchester City in de voetbalwereld voorop loopt op het gebied van innovatie.

De Engelse topclub lanceerde eerder al een project waarbij spelers tijdens trainingen camera’s op hadden zodat je oefensessie vanuit het perspectief van de voetballer kon volgen. Daarnaast installeerde City een 360 graden camera op de spelerstunnel tijdens wedstrijddagen en introduceerde het de CityVR app in samenwerking met Google.

Beleving vergroten

Diego Gigliani, Senior Vice President of Media and Innovation bij City Football Group, is enthousiast over de test. “We zoeken telkens naar nieuwe manieren om de beleving van de fans te vergroten. We gaan proactief te werk en omarmen nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality”, zegt hij op de website van Manchester City.

“Er is nog veel werk te verzetten voordat de technologie helemaal goed functioneert en we weten hoe we de juiste content kunnen aanbieden, maar de reacties van de fans tonen aan hoe erg Virtual Reality op een positieve manier bijdraagt aan de wedstrijdbeleving.”

Grenzen verleggen

Steve Smith, directeur van het productieteam van Sky Sports, denkt dat de test met Manchester City slechts het begin is. “Het is de volgende stap en de resultaten zijn indrukwekkend. We zijn de eerste omroep die met live VR-beelden test in de Premier League. We hebben de grenzen opnieuw verlegd.”

Sky Sports heeft sinds kort een nieuwe tak opgericht die volledig in het teken staat van Virtual Reality: Sky VR Studio. De Britse omroep zet de komende jaren zwaar in op Virtual Reality en meerdere grote sportevenementen zullen te zien met in Virtual Reality. Onlangs experimenteerde Sky Sports al met een item over David Beckham. Om het 25-jarig bestaan de omroep te vieren werd de Engelse oud-voetballer geïnterviewd en waren zijn drie mooiste doelpunten in de Premier League op Facebook te zien in VR.

Nu zo’n grote spelers als Sky Sports (dat de tv-rechten voor de Premier League samen met BT voor 7 miljard (!) heeft gekocht) de waarde van Virtual Reality heeft ingezien, lijkt het een kwestie van tijd voordat andere omroepen en landen volgen.

Nederland

Overigens hebben ook Nederlandse club de kracht van Virtual Reality al ontdekt. PSV presenteerde begin dit jaar een terugblik op het kampioenschap in 2015 in Virtual Reality en fans van Heracles Almelo kunnen doelpunten in 360 graden terugkijken.

Een voetbalwedstrijd vanaf je bank bekijken, maar het idee hebben dat je de beste plek in het stadion hebt: het is nog maar een kwestie van tijd voordat dit werkelijkheid is.


Foto header: Twitter @MCFC