December, de maand waar sportclubs met een sympathiek gebaar hun supporters, sponsoren en vrijwilligers kunnen bedanken voor het afgelopen jaar. Met name de kerstperiode biedt de gelegenheid om als een ‘warme club’ naar buiten toe te treden. Dit kan via een doodeenvoudige e-mail, maar er zijn ook tal van originele manieren te bedenken. Daarbij kun je als eerste denken aan de inzet van de trainersstaf en spelersselectie. In deze blog een kijkje naar de verschillende activaties in zowel het binnen- als het buitenland.
Te beginnen in eigen land en wel bij Vitesse. Op sportief vlak mag het dan wat minder gaan met de Arnhemmers, maar de afdeling Marketingcommunicatie blijft bewegen. Zo heeft de club een Vitesse Adventskalender gelanceerd. Via een applicatie op Facebook kunnen Vitesse-supporters van 1 december tot en met 24 december een Vitesse-pakje openen, waarbij iedereen kans maakt op prijzen. Denk aan VIP-kaarten voor wedstrijden van Vitesse, een Merida Mountainbike, een Samsung tablet en gesigneerde wedstrijdshirts. Ook is er een aantal dagen dat elke supporter een cadeautje kan ophalen. Bijvoorbeeld op vrijdag 5 december (pakjesavond) lag in MijnVitesse, de fanshop in de binnenstad van Arnhem, voor iedereen een cadeautje klaar.
Maurice Stam, coördinator digitale media, licht de gedachte achter de Vitesse Adventskalender toe. “We proberen de koppeling tussen onze deelgebieden (Kids Club, zakelijk, digitale media, print media, etc.) te zoeken en zo offline en online te combineren. Vandaar ook een aantal acties achter een pakje met de koppeling met MijnVitesse, onze winkel in de binnenstad. Dit hebben we in de laatste projecten als #THEOBEDANKT en #1000xEredivisie ook gedaan. Het werkt. Naast eigen merchandise en wedstrijdshirts geven partners ook cadeaus weg. Dit doen we veelal met prijsvragen, maar soms zit in een pakje een wallpaper die iedereen kan downloaden of een exclusief verhaal uit ons wintermagazine. Wij proberen met deze Adventskalender de activiteit op Facebook en offline in de decembermaand te vergroten.”
Lees ook: Waardig afscheid voor de ultieme cultheld #THEOBEDANKT
Wanneer we naar het buitenland kijken zien we dat de adventskalender van een grote populariteit geniet. Topclubs als Bayern München en FC Barcelona tellen ook af naar Kerst. Met #FCBxmas kondigt Bayern, de Duitse Champions League-winnaar, aan dat de supporters kans kunnen maken op prijzen. Daarbij moeten zij zich echter wel eerst registreren. FC Barcelona is meer dan een club en zet alle takken van sport in onder de noemer Nadal FCB. In tegenstelling tot Bayern München activeert FC Barcelona de adventskalender op een creatieve manier. Fans kunnen via Instagram met #NadalFCB hun ‘FC Barcelona Kerstmis’ laten zien. Op de website laat de Catalaanse clubs alle inzendingen zien met daarbij het aantal likes dat de foto heeft gekregen. De tien beste foto’s winnen een officieel wedstrijdshirt.
De mannelijke supporters van de Italiaanse club Napoli kunnen de vrouwelijke familieleden tijdens de kerstdagen een kalender cadeau doen. Niet zomaar een kalender, want speciaal voor de feestdagen is een alleraardigste kalender gemaakt waarbij de spelers en technische staf als ouderwetse gladiatoren zijn afgebeeld. De liefhebbers van Rafael Benítez moeten het echter met hun fantasie doen, want de trainer van Napoli heeft een body armour dat het bovenlichaam afdekt.
Als we een blik werpen naar het afgelopen jaar, dan staat FC Dordrecht – in tegenstelling tot de huidige ranglijst in de Eredivisie – wel bovenaan met haar activatie. Tijdens de kerstperiode kroonden de Schapenkoppen zich tot winterkampioen en maakten hiervan gebruik door een speciaal kerstdiner te organiseren. In het eerste opzicht niet bijzonder, maar in plaats van een cateringbedrijf bereidde en serveerde de selectie het diner voor medewerkers, vrijwilligers en sponsoren. Dat was voor FC Dordrecht de manier om hun waardering te tonen voor alle steun tijdens de succesvolle eerste seizoenshelft.
De naam 1. FC Union Berlin doet niet direct bij iedereen een belletje rinkelen, maar de Duitse voetbalclub met een eigenzinnige aanhang mag in deze blog absoluut niet ontbreken. De supporters verzinnen de meest creatieve acties om hun club te ondersteunen, zoals het massaal geven van bloed en met eigen handen het verbouwen van het stadion. Sinds 2003 kent Union een ware kersttraditie. Supporters van de club komen bijeen in hun kerk en zingen 90 minuten lang kerstliederen om de onderlinge banden zo aan het einde van het jaar nog eens goed aan te halen. Tijdens de eerste editie deden uiteindelijk 89 man mee, terwijl er afgelopen seizoen ruim 27.000 fans uit volle borst meezongen. Dat levert natuurlijk prachtige beelden op.
Over een week is het Kerst en de clubs uit de Eredivisie en Jupiler League lijken – voor zover bekend – nog van start te moeten gaan met de activaties. Uiteraard ontvangen supporters een e-mail waarin een ieder een fijne Kerst en een fantastisch 2015 wordt gewenst. Hopelijk mogen we de komende dagen nog een aantal leuke activaties bewonderen, deze mogen uiteraard geplaatst worden in een reactie onder het artikel.
Bekijk ook: de innovatieve kerstgroet van PSV vorig jaar