Een Carpool-platform voor voetbalfans

Voetbalfans kennen het vast wel: je hebt samen met je vriend(en) en/of partner besloten om een wedstrijd van het Nederlands elftal. Goed, de kaartjes zijn geregeld, maar nu is de vraag.. hoe gaan we naar het stadion toe? In tegenstelling tot de wedstrijden van je favoriete club - wat op fans van de topclubs na, vaak in de omgeving is - moet je een lange afstand overbruggen om bij het stadion te komen. Gaan we met de trein? Blijven we er overnachten? Nemen we een taxi? Of - de minst favoriete optie - gaat er één iemand bobben? Of indien je een diehard-fanwie brengt me weg? In Frankrijk hebben de voetbalbond en Volkswagen een oplossing. Een Carpool-platform voor fans!

Carpoolen is een fenomeen dat al jaren voorkomt. Meestal wordt het gedaan met collega's van hetzelfde bedrijf, maar ook met onbekende mensen lijkt het steeds vaker voor te komen. Op diverse websites is het mogelijk om een Carpool-buddy  te zoeken of zelf een rit aan te bieden. Het is vaak ook wel gemakkelijk: niet alleen bespaar je er kosten mee, ook is het af en toe gezellig om een (extra) gezelschap in je auto te hebben. Daarnaast is het voordeel bij een Carpool-systeem voor voetbalfans dat je al één gezamenlijke hobby hebt waar je beiden uitgebreid over kan praten. 

Op enroutepourlestade.fr kunnen voetbalfans voor elke wedstrijd van de Franse nationale ploeg een rit aanbieden of zoeken. Zo bood Alexandre voor de wedstrijd tegen de Rode Duivels een rit vanuit Beauvais naar het Stade de France (Parijs), terwijl een andere gebruiker (Alexandre) twee zetels vanuit een voorstad in de aanbieding had. Naast andere wedstrijden van het nationale team, is het ook mogelijk om Carpoolers  te zoeken voor wedstrijden van het Nationale vrouwenelftal en de beloften. Hoewel Volkswagen van deze actie niet direct resultaat zal zien (men blijft nog steeds met zijn/haar eigen auto rijden), speelt de sponsor wel in op een behoefte van de fans. Daarnaast laat iedereen die gebruik maakt van het platform zijn/haar gegevens achter, waardoor Volkswagen steeds meer te weten komt over de (potentiële) markt.

Maar hoe krijg je de fans zó gemobiliseerd dat ze ook de kracht van het platform inzien en er daadwerkelijk zelf gebruik van gaan maken? Dit bleek niet zo makkelijk, merkten ook de Franse voetbalbond en Volkswagen. Ondanks het platform al enkele maanden in de lucht is, wordt het nog altijd op kleine schaal gebruikt door een handjevol fans. Tijdens de wedstrijd Frankrijk - België werd daarom een promotieactie georganiseerd om het platform onder de aandacht te brengen. Iedereen die tot begin deze maand een ritje heeft aangeboden op het platform, maakte kans op de beste seats  in het stadion. Niet in de business lounge of op de hoofdtribune, maar in een Beetle Cabriolet direct achter de cornervlag. Op deze wijze slaagt de sponsor om op meerdere wijzen een voordeel uit te halen: het platform wordt gepromoot, terwijl het nieuwste model uit de autoserie - onder het oog van duizenden fans in het stadion en miljoenen televisiekijkers - duidelijk in beeld komt.