Voormalig Global Brand Director adidas maakt overstap naar NOC*NSF

Vandaag is het nieuws naar buiten gekomen dat Thomas van Schaik per 1 september 2015 aan de slag gaat bij NOC*NSF als Manager Marketing en Commercie. Van Schaik werkte ruim 14 jaar bij adidas (Duitsland) en heeft daar diverse functies bekleed. Onder meer 6 jaar als hoofd PR (wereldwijd) en sinds 2011 als Global Brand Director. Als brand director was Van Schaik o.a. betrokken bij campagnes rond het WK 2014, de Olympische Spelen in Londen (2012) en Leo Messi.

Ik ben blij dat ik jullie kan melden dat we Thomas van Schaik per 1 september 2015 benoemd hebben tot Manager Marketing en Commercie, vertelt Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF. In de afgelopen jaren was Thomas bij Adidas verantwoordelijk voor de wereldwijde merk-campagnes rondom de WK’s voetbal en de Olympische Spelen. Ik ben er van overtuigd dat hij een waardevolle aanvulling van ons team zal zijn. Met Thomas halen we de kennis en kunde in huis die we de komende jaren goed kunnen gebruiken om de uitdagingen rondom de financiering van de sport aan te pakken. De functie van manager Marketing en Commercie wordt op dit moment tijdelijk waargenomen door Jacqueline van der Plas, nadat Esther Roelofs eerder dit jaar van functie wisselde. Roelofs richt zich vanaf januari op het uitbouwen van de propositie TeamNL, dat een nieuwe basis vormt voor fans, sportbonden, partners en atleten. 

#Allinornothing

De WK-campagne “#allin or nothing is de grootste mondiale campagne dat adidas tot nog toe heeft gelanceerd. Het is daarom niet voor niets één van de mooiste showcases uit de portfolio van de global brand director. Samen met een team van ontwerpers, communitymanagers, copywriters, mediaplanners, retailexperts, etc. werkte Van Schaik al sinds 2012 aan de WK-campagne. Hoewel de campagne mondiaal uitgerold werd, was het tot op lokaal niveau geactiveerd. Daarnaast maakten meerdere suparstars  hun opwachting: van Robben en Van Persie, tot Messi - en wereldkampioenen - Schweinsteiger, Özil en Neuer. De campagne heeft adidas geen windeieren gelegd: zo stegen de verkopen van shirts tot 8 miljoen, in vergelijking met 6,5 miljoen shirts in 2010. 

Het WK 2014 was ook het jaar van de Brazuca: de eerste vermarkte wedstrijdbal. Kosten nog moeite werden gespaard om de officiële wedstrijdbal in beeld te brengen. Voorafgaand aan het WK reisde de bal de hele wereld over en was van inside-out te volgen. Vlak voor de openingsceremonie tikte de teller van Twittervolgers 1 miljoen aan, op dit moment volgen nog altijd zo'n 3,05 miljoen mensen de WK-bal. Het is daarom de vraag of adidas dit  “succes over drie jaar in Rusland kan evenaren. Voor Thomas van Schaik zal de focus komende maanden echter verschuiven: van het WK voetbal naar o.a. de Youth Olympic Games in Lillehamer en de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. 

ZIE OOK: Verslag van IEG2015 met Thomas van Schaik (adidas) en Mark Versteegen (KPN)