Vrouwen moeten Nike naar nieuwe hoogte liften

Hoe belangrijk zijn vrouwen voor Nike? Net zo belangrijk als innovatie zo blijkt uit de presentatie van de financiële cijfers. Bij de zorgvuldig gekozen woorden kwam in totaal 21 maal 'women' voor (een stijging van 23%) en staat daarmee gelijk aan 'innovation'. Innovatie is één van de belangrijkste kernwaarden van het grootste sportmerk ter wereld. Daar komt nog een indrukwekkende presentatie bovenop.

De focus op vrouwen is geen toeval. Bij de presentatie van de nieuwe strategie koos Under Armour eerder ook voor vrouwelijke modellen en supersterren. Balletdanseres Misty Copeland, tennisster Sloane Stephens, voetbalster Kelley O'Hara en natuurlijk supermodel Gisele Bündchen geven het merk een sexy, sportieve en krachtige uitstraling. Terugkijkend naar alle persberichten in de afgelopen 9-10 jaar blijkt dat, met uitzondering van 2011, het aantal verwijzingen naar vrouwen als doelgroep opmerkelijk is gestegen tot boven de twintig keer.

Zou Nike minder afhankelijk willen worden van de grillige mannenwereld? Denk aan de schandalen in de NFL en recentelijke ontwikkelingen rondom Oscar Pistorius. De verkopen beloven volgens SportsOneSource in ieder geval veel goeds. Een jaarlijkse stijging van 29% tegenover Under Armour 15% en adidas daalt met 25% (!). Het marktaandeel van Nike is gestegen van 27% naar 31% en groeit daarmee sneller dan Armour Armour (14.5% naar 13.8%).

De positieve resultaten komen niet uit de lucht vallen. Nike investeert, buiten de persberichten om, al jarenlang in de vrouwelijke markt. In kledingassortiment maar ook, zoals we Nike kennen, via digital. Drie jaar geleden schreef Madelon Gravesteijn-Baans al op Sportnext over de Nike Women Training Club. De kennis van elders vindt ook hier zijn weg. De app is professioneel vormgegeven, eenvoudig en duidelijk in gebruik. "Wat ik verwachtte van Nike werd waargemaakt. Professionele atleten doen de oefeningen voor en de hele app ademt sport." De app is 16 miljoen keer gedownload. Nike+ Running App werd 9 miljoen keer gedownload door vrouwen. In totaal telt de digitale community van Nike zo'n 65 miljoen vrouwen.

LEES MEER: Nike Women Training Club: Make yourself whatever you want to be

De ambities zijn groot. Deze week werd in New York de nieuwe kledinglijn gepresenteerd in het gezelschap van 27 vrouwelijke topsporters waaronder Allyson Felix, Li Na, Skylar Diggans. De huidige inkomsten staan op dit moment op $2 miljard en de verwachting is een stijgen tot $7 miljard in 2017. "Sport en fitness tekenen voor een nieuwe lifestyle voor vrouwen wereldwijd" aldus Nike's CEO Mark Parker.

Bronnen: WSJ - SportsOneSource
Afbeeldingen: Nike Women