..daar stroomt de mond van over. Passie dus. Het laat je hart sneller kloppen. Bijvoorbeeld door een prachtige vrouw, een snelle auto, stampende beats of natuurlijk je favoriete voetbalclub. Deze hartstocht in het algemeen - en dat van het Feyenoord Legioen in het bijzonder - is het vertrekpunt geweest om het merk Opel meer op een immaterieel niveau te positioneren. Zodat de communicatie niet langer betrekking heeft op alléén haar auto’s. Daarom hebben we gezocht naar waarden die zo universeel zijn dat ze als het ware boven haar auto’s uitstijgen; behoefte aan veiligheid, zekerheid en erkenning. Het leven dus.
Zelf ben ik ook Feyenoord supporter. Ik heb prachtige tijden gekend en was erbij toen de mooiste overwinningen werden behaald. Maar ik heb ook slechte tijden meegemaakt. Dat hoort er allemaal bij. Toch is de club geen moment uit m’n hart geweest. Voor veel Feyenoord supporters staat hun hele leven in het teken van de club. En zijn ze supporter voor het leven. En juist dit inzicht is de basis geweest voor onze nieuwe Feyenoord-campagne voor Opel: ‘voor het leven’. Onlangs hebben we voor de Klassieker al een video gelanceerd om dit gevoel vast te leggen. Maar vanaf vandaag geven we ‘voor het leven’ nog een andere betekenis: Opel en Feyenoord gaan zich letterlijk inzetten vóór het leven.
Want wat als je hart er plotseling mee stopt, zoals dat wekelijks ruim 300 Nederlanders overkomt? Dan is het van levensbelang dat je snel wordt geholpen. Reanimatie binnen zes minuten verdubbelt je overlevingskans. Om in heel Nederland binnen deze zes minuten te kunnen reanimeren, zijn 200.000 vrijwilligers nodig. En dat is nu precies wat Opel en Feyenoord voor de Hartstichting willen realiseren. Oftewel,‘hand in hand voor het leven’. Een dubbele betekenis. Want ‘hand in hand’ staat enerzijds voor het kameraadschap dat Opel, Feyenoord en de Hartstichting aangaan om in heel Nederland binnen zes minuten de juiste hulp te kunnen bieden bij een hartstilstand. En anderzijds staat ‘hand in hand’ voor de houding die je, tijdens een reanimatie, inneemt bij het geven van borstcompressies.
Het afgelopen jaar is steeds vaker – ook op dit platform - de vraag gesteld hoe ons vak gaat helpen maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Of anders gezegd hoe we de sport gaan inzetten om de wereld te verbeteren? Ik ben er van overtuigd dat de echtheid en relevantie van deze campagne ook in jouw buurt het verschil gaat maken. Zeker als jij al kunt reanimeren! Zo ja, registreer je dan alsjeblieft als vrijwilliger voor het landelijke oproepsysteem via opel.nl/voorhetleven. Want volgens mij begint een betere wereld nog steeds bij jezelf..