Sportevenementen groeien met 7 procent tot 64 miljard euro

De wereldwijde markt van sportevenementen wordt geschat op een waarde van 80 miljard dollar (64 miljard euro) en de toekomst ziet er rooskleurig uit zo blijkt uit onderzoek van ATKearney. Jaarlijks groeit de markt van sportevenementen namelijk nog met 7 procent. Het onderzoek beschrijft de toekomst van sportevenementen en de rol van belangrijke stakeholders zoals de competities, clubs, mediapartners en merken maar gaat bij de opening wel in de fout.

Sportevenementen in 2017: ruim €72 miljard

Het rapport opent met lof voor de Nederlandse markt aangezien 90 procent naar de halve finale tussen Nederland - Duitsland (?) keek. Wereldwijd keken 3 miljard mensen minimaal een minuut naar het WK en de waarde van mediarechten werd geschat op 1.7 miljard dollar. De markt van sportevenementen is in de afgelopen jaar sterk gegroeid. In de periode 2009 - 2013 (waarbinnen de Winterspelen, WK, Zomerspelen en EK vallen) steeg de waarde met maar liefst 18 miljard dollar (ruim 14 miljard euro). De verwachting is dat de markt van sportevenementen in 2017 in totaal 90.9 miljard dollar (72 miljard euro) bedraagt, een stijging van 15 miljard dollar.



De totale wereldwijde sportmarkt wordt geschat op een waarde van 600-700 miljard dollar per jaar en de wereldwijde sponsormarkt op 50 miljoen per jaar. Mediarechten zijn een sterke bron van inkomsten in de sport. Wereldwijd zorgden mediarechten in 2013 voor 35 procent, sponsoring voor 35 procent en ticketing 27 procent. In voetbal ligt de verdeling nog iets hoger. De waarde van mediarechten van Europese competities zijn in de afgelopen jaren explosief gestegen. Premier League +118 procent, Bundesliga +64 procent en Ligue 1 procent.

Succesfactoren voor clubs

Het succes van clubs hangt volgens het onderzoek af van drie factoren: prestaties (winnen trekt aandacht en zorgt voor inkomsten), de aanwezigheid van sterspelers (zorgt voor verkoop van merchandise) en loyaliteit (zorgt voor kaartverkoop). Niet geheel verrassend is winnen volgens de onderzoekers de sterkste succesfactor. Twee belangrijke inkomstenbronnen worden nog niet volledig benut en dan met name in Europa: marketing en ticketing. Het verkopen van rechten, bedienen van sponsors en verkoop van merchandise kan beter. De toekomstig kampioenen weten de kosten laag te houden en inkomsten te doen stijgen.

Bekijk hier het onderzoek 'Winning in the business of sports'

Afbeeldingen (CC): Peters