Waarmee kan de toekomstige sportmarketeer zich onderscheiden?

In de Nederlandse delegatie met verschillende achtergronden (sponsoren, rechtenhouders en bureaus) is ook de opleiding SportMarketing & Management vertegenwoordigd. In de vijfde aflevering van Today at IEG  deelt Remco Beek (Hogeschool Rotterdam) zijn opgedane ervaringen en gaat in gesprek met Peter Sprenger in op zijn visie hoe het onderwijs aan kan sluiten op de bevindingen in Chicago. Welke ontwikkelingen zijn belangrijk voor de aanstormende commerciële talenten? Hoe ziet de toekomst van (sport)marketing er uit en hoe gaan we de nieuwe lichting hier op voorbereiden? Hoe kan de sportmarketeer van de toekomst zich onderscheiden? 

Een belangrijke ontwikkeling die Remco opmerkt is de veranderende wijze van sponsorrelaties. Vorig jaar gaven Red Bull en GoPro de verschuiving aan van producent van energiedrank en camera’s naar producent van media platforms als marketingstrategie. Ook dit jaar laten Mastercard, AB InBev en Marriott zien dat zij schuiven van creditcardverkoper, bierproducent en overnachtingplaats naar verbinders van bijzondere gebeurtenissen. In de beleving van die gebeurtenissen zit een moment van betalen, het gezamenlijk wat drinken en een overnachting, maar die drie elementen zijn ondergeschikt. Merken hebben door de technologie en consumer insights de kracht om zelf de verrassingen te creëren.

Deze dynamiek zou sponsorrelaties minder relevant maken. Echter, tegelijkertijd is er het belang van ‘premiumization, de authenticiteit van exclusieve belevenissen. Daar zijn juist de sportplatforms ontzettend waardevol voor en dat geeft de unieke mogelijkheid om op de passiepunten van jouw doelgroep relevant te zijn. Ook dat komt dit jaar sterk terug in de verschillende presentaties.

De centrale vraag voor opleidingen is: Op welke toekomst bereiden we de nieuwe lichting voor? In de afgelopen dagen herkent Remco drie onderdelen die cruciaal zijn in wat sportmarketing is en steeds meer zal worden. Het is de dynamiek tussen creativiteit, psychologie en technologie. Merkdenkers die patronen herkennen en tegen de stroom in het initiatief nemen voor nieuwe creatieve concepten. Influencers  die interventies kunnen ontwikkelen om een juist effect op de doelgroep te hebben. Creators die daadwerkelijk de vertaling vanuit de consumer  maken, door data insights  kunnen maken en de juiste tools inzetten om content te bouwen. 

In lijn met het thema van dit jaar (Disrupt) is het cruciaal dat het onderwijs meebeweegt naar een veranderende behoefte van de aankomend (sport)marketeer. Jaarlijks starten ruim tweehonderd studenten in Rotterdam hun ontdekkingstocht op de wereld waar sport en business samenkomen. Zij zullen onderscheidend moeten zijn als merkdenkers die het speelveld durven te veranderen en onderscheidend zijn in hun houding en gedrag. In die route is in het leerproces het wedstrijdelement en de lol van ontdekken cruciaal, zoals Dean Kamen dat laat zien met zijn movement FIRST. Dat kan alleen met partners, waarbij die samenwerkingen de gezamenlijke investering is in de toekomst.

Bekijk het interview tussen Peter Sprenger en Remco Beek hieronder.

In samenwerking met Triple Double, Sponsorreport, SportsCloud en Create5 hebben we elke dag in het kader van 'Today at IEG' één of meerdere video's over de  33e editie van het IEG Sponsorship Conference in Chicago gepubliceerd. Hieronder zijn alle bijdragen terug te vinden. 

ZIE OOK:

Wil je niets missen over de IEG Sponsorship Conference? Volg de tag #IEG2016 op SportNEXT of bekijk de video's als eerste op onze Facebook-pagina!