Waarom LeBron James kiest voor de Los Angeles Lakers

Het hield de gemoederen in de Verenigde Staten (en daarbuiten) flink bezig de afgelopen weken: waar vervolgt LeBron James zijn carrière? Het werd niet Cleveland, Houston of Philadelphia, maar Los Angeles. In het centrum van de film- en entertainmentindustrie gaat de 33-jarige basketbalvedette verder werken aan zijn droom: miljardair worden.

Waar zijn overstap in de zomer van 2010 van de Cleveland Cavaliers naar de Miami Heat nog groots werd aangekondigd in een tv-show (I’m taking my talents to South Beach and join Miami’), daar werd de transfer van diezelfde Cavaliers naar de Los Angeles Lakers afgelopen zondag bekendgemaakt via social media. Zijn management liet via Instagram en Twitter weten dat James een vierjarig contract ter waarde van 154 miljoen dollar heeft getekend bij de Lakers. De stap naar Los Angeles zorgt ervoor dat ‘King James’ zijn businessimperium naar de next level kan tillen.

De Lakers zijn wereldwijd de bekendste NBA-club en tevens een van de meest succesvolle. 16 titels werden er behaald dankzij legendes als Wilt Chamberlain, Kareem Adbul-Jabbar, Magic Johnson, Shaquille O’Neal en Kobe Bryant. James treedt nu in de voetsporen van deze illustere voorgangers. Een eventuele titel zal de status van de allerbeste speler van deze generatie alleen maar verhogen. En dat straalt ook weer af op zijn inkomsten. James maakt er geen geheim van dat hij buiten het veld één groot doel heeft: miljardair worden. De Amerikaan is al hard op weg en kan in LA de laatste stap zetten.

Impact

James is al jaren de grootste ster van de NBA. Hij stond acht keer op rij in de NBA Finals – en won drie titels. Na de bekendmaking van zijn komst stegen de prijzen van seizoenkaarten bij de Lakers explosief. En ook op social media hield zijn overgang de gemoederen bezig. Op Twitter werden er ten tijde van de bekendmaking 56.000 tweets per minuut verstuurd. Ter vergelijking: toen Kevin Durant in 2016 transfervrij verkaste van Oklahoma City Thunder naar de Golden State Warriors werden er ‘maar’ 15.000 tweets per minuut verstuurd. Het geeft nog maar eens de impact van James in de NBA aan.

ZIE OOK: 100 bestbetaalde sporters ter wereld, Mayweather herovert koppositie

Magic Johnson

James heeft al bedrijven die gevestigd zijn in LA, zoals zijn productiemaatschappij SpringHill Entertainment dat series uitzendt als ‘The Wall’ en ‘Survivor’s Remorse’ en werkt aan een remake van de film ‘House Party’ uit 1990. James zijn mediabedrijf Uninterrupted ontving in 2015 een investering van 15,8 miljoen dollar van Time Warner. Ook maakte de basketballegende dat jaar zijn debuut op het witte doek in de film 'Trainwreck' van Amy Schumer.

James verdient jaarlijks 50 miljoen dollar aan sponsor- en marketingcontracten van merken als Nike, Coca-Cola, Kia, Beats, Intel en Blaze Pizza. Deze bedrijven zullen nog meer exposure krijgen nu James in LA gaat spelen. En nieuwe, lokale sponsors gaan zich melden om via de basketballer meer publiciteit te genereren.

Maar misschien wel de belangrijkste reden voor James om naar Los Angeles te verkassen is dat hij kan uitgroeien tot een ster die de sport ver ontstijgt, net zoals Michael Jordan en Tiger Woods voor hem deden. In Californië komen sport, film en muziek samen. Op al deze gebieden zal James van zich doen spreken en met Magic Johnson, de technische baas de Lakers, als leermeester lijkt het een kwestie van tijd voordat James zich miljardair mag noemen.


Headerfoto: Shutterstock.com