Waarom Under Armour 560 miljoen dollar betaalt voor MyFitnessPal en Endomondo

In anderhalf jaar tijd betaalt Under Armour meer dan 700 miljoen voor drie health en fitness platforms. MapMyFitness, MyFitnessPal en Endomondo hebben nu samen 120 miljoen gebruikers en door de overnames weet Under Armour (en daarmee ook de marketeers) van miljoenen mensen hoevaak, hoeveel en met welke voeding zij sporten.

Bergen aan data

Een kleine anderhalf jaar geleden, november 2013, nam Under Armour voor 150 miljoen dollar MapMyFitness over. Het sportplatform heeft dan 20 miljoen gebruikers, werkt met 400 fitness devices en biedt 160 miljoen work-outs voor hardlopen, wielrennen en wandelen. Door MyFitnessPal en Endomondo voor 560 miljoen dollar over te nemen wordt het aantal gebruikers in één klap verzesvoudigd en het aanbod uitgebreid naar voeding. Het Amerikaanse sportmerk geeft daarmee een duidelijk signaal af: de toekomst van de sportmarkt is te vinden in data.

Het scala aan apps is inmiddels indrukwekkend. Begin dit jaar werd het nieuwe vlaggenschip UA Record gelanceerd. De sport app biedt een helder overzicht van workouts en daagt gebruikers uit om met elkaar een competitie te starten. Bij de ontwikkeling van de app is bijvoorbeeld gekeken naar het succes van MapMyFitness. De overnames moeten Under Armour helpen in de strijd tegen marktleider Nike die een jaar geleden het produceren van hardware losliet en vol voor ontwikkeling van het Nike+ platform gaat.

1-op-1 relatie met de consument

Gijsbregt Brouwer: deze mega overnames hangen natuurlijk nauw samen met de komst van de Apple Watch, er komt een nieuwe generatie wearables aan en die schreeuwt om data. De bovengenoemde partijen zijn bezig, of al klaar, met de ontwikkeling van nieuwe apps voor wearables. Alle grote sportmerken doen hieraan mee en de markt gaat zich de komende tijd verder concentreren. Voorheen was al die data in handen van een start-up, met liefde voor het concept, en Under Armour gaat ons in de toekomst bombarderen met advies gerelateerd aan hun sportproducten. De sportmerken hebben nu met 100 miljoen gebruikers een 1-op-1 relatie. Direct en altijd te bereiken. Binnen nu en vijf jaar wordt het gebruik van sportdata huge. De vraag is wat we daarvan vinden? Dat sportmerken zoveel van ons weten? Een kwestie die steeds relevanter gaat worden.