Warmlopen voor het WK vrouwenvoetbal

Over 100 dagen gaat in Canada het WK vrouwenvoetbal van start. Het toernooi wordt gespeeld op kunstgras en het Nederlands vrouwenelftal is ingedeeld in Groep A samen met gastland Canada, China en Nieuw Zeeland. De Amerikanen zijn uit op revanche na de verloren finale in 2011. Op Times Square hangt zelfs een enorm billboard 'They're getting ready. Are you? America has a score to settle." Tijd om ook hier vast warm te lopen.

7,196 Tweets Per Seconde

Even het geheugen opfrissen. De finale van het WK vrouwenvoetbal in 2011 tussen de Verenigde Staten en Japan was goed voor een nieuw Twitterrecord. Tussen grootmachten Super Bowl en Champions League scoorde de finale op het hoogtepunt 7,196 tweets per seconde. De dramatische ontknoping, Japan won na penalty's, heeft ongetwijfeld een bijdrage geleverd maar het tekende destijds al de stijgende populariteit van het vrouwenvoetbal.

Lees ook: Vrouwenvoetbal op de kaart! (door Leoni Blokhuis) 

It's Not Over

Dat de Amerikanen de verloren finale nog niet vergeten zijn blijkt uit de marketing-effort om het publiek vast warm te maken. Op Times Square hangt een enorm billboard waar de dagen en uren in de kleuren rood-wit-blauw worden afgeteld. Fox Sports roept mensen op om foto's van het billboard uit allerlei hoeken en standen te delen op social media. De zender wil dat iedereen vers in het geheugen waar het straks om draait. "It didn't end when the final whistle sounded, because the final chapter of this story is just getting started."


Everywhere you want to be

Exclusiviteit is het toverwoord voor FIFA-partner VISA. Bij grote sportevenementen doet de financiële dienstverlener er alles aan om alle transacties naar zich toe trekken. Dat heeft ook voordelen: 150.000 klanten van VISA mochten een dag van te voren deelnemen aan een exclusieve pre-sale voor wedstrijdkaarten. In totaal hebben 550.000 fans zich al aangemeld voor kaarten. De verwachting is dat VISA ook bij het WK vrouwenvoetbal sympathie wil scoren met aansprekende visuals op social media.

Go down in history or be forgotten

Het Duitse sportmerk en FIFA-partner adidas zit in zwaar weer. 12 van 26 managers onder executive niveau moesten het veld ruimen, ook de CEO Herbert Hainer wordt op termijn vervangen. Adidas doet er alles aan om het tij te keren en daar is weinig ruimte voor vrouwenvoetbal. Dat terwijl vrouwen een groeimarkt is en (gevoelsmatig) eerder naar het modieuze Nike kijken. In de nieuwe campagne Take It enkele flitsen, op het Youtube-kanaal van adidas football draait alles om There Will Be Haters. Een mannen campagne. Op de Instagram en Twitter van adidas football gelukkig een verwijzing naar het WK met onze eigen Vivianne Miedema. 'Go down in history or go home. 100 days to go until the FIFA Women's World Cup Canada 2015. #WCC.' Op de website van haar managementbureau FlowSports zegt Miedema: "Als klein meisje voetbalde ik al op adidas schoenen en nu ben ik één van de gezichten in deze WK campagne. Dat is erg bijzonder. Hopelijk een mooi begin van een langdurige samenwerking."

Are you ready?

Nog 100 dagen en dan is het zover. Op de Facebook-pagina kunnen fans foto's kiezen die komende tijd overal gebruikt worden in alle marketinguitingen. De penalty-shootout in 1999 en het winnende doelpunt van Brandi Chastain kreeg 670 likes. De reacties van het publiek en de camera is veelzeggend. Chastain zelf: "Ik dacht alleen maar, dit is het mooiste moment van mijn leven op het voetbalveld." In Canada worden prachtige doelpunten verwacht, FIFA heeft alvast een selectie gemaakt van 100 uitzonderlijke doelpunten.