Wat verwacht sponsorend Nederland van 2015?

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen op het gebied van sponsoring bij sponsorend bedrijfsleven in Nederland in 2015? Sponsorreport, het kennisplatform voor sponsoring, heeft opnieuw onderzoek gedaan en daaruit blijkt onder andere dat budgetten meer naar maatschappelijke sponsoring verschuiven en sportmarketingbureaus minder in trek zijn.

Deelnemende bedrijven aan het Sponsorreport Survey 2015 (49 in totaal) zijn over het algemeen grote sponsors, niet alleen in budget maar ook in aandeel van sponsoring in marketingcommunicatiebudget. Alle resultaten zijn te vinden in Sponsorreport #02 die nu uit is. Een aantal zaken vielen op.

Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst 55% antwoordt dat het sponsorbudget naar verwachting gelijk blijft aan 2014. Bij de voorgaande editie was dat slechts 28%. Er zijn net zoveel bedrijven waar het sponsorbudget met 10% gaat stijgen als waar het met 10% gaat dalen. De verwachting is dat de totale omvang van de sponsormarkt in Nederland zich in 2015 zal stabiliseren rond 800 miljoen euro. Een ontwikkeling die voorgaande jaren al zichtbaar was en past in de groeiende aandacht voor de maatschappelijke betrokkenheid die sponsors in toenemende mate willen laten zien is de verschuiving van sponsorbudgetten naar maatschappelijke sponsoring (24%).

PR staat niet alleen bovenaan als communicatie-instrument dat door sponsors het meest wordt ingezet. Social media worden inmiddels net zo vaak ingezet, namelijk door 89% van de bedrijven. Print blijft belangrijk (en groeit zelfs), digitale/ mobiele media dalen met 14%. Bij het opzetten van de sponsorstrategie en uitvoeren van de bijbehorende activiteiten geeft slechts 12% aan met geen enkel adviesbureau samen te werken. Opvallend is dat maar 40% van de ondervraagde sponsors een specifiek sponsoradviesbureau in de arm neemt. Het reclamebureau blijft onverminderd populair. Het aandeel van sportmarketingbureaus daalt in 2015 van 45% naar 33%, het percentage van evenementenbureaus stijgt van 20% naar 40%.  

Lees in Sponsorreport #02 alles over sponsorend Nederland in 2015 en verder: "Marketing en advertising hebben geen toekomst in digital.", interview met Mark Adams van theAudience, column Marcel Beerthuizen en interview met Sander Janssen van FD Mediagroep: "We willen de volgende stappen zetten in media- en marketingpartnerships." Op 12 maart presenteert Sponsorreport in samenwerking met Respons de nieuwste branchecijfers van de Nederlandse sponsormarkt in SX Eindhoven.