Welke kansen biedt de slimme zonnebril van Snapchat voor de sport?

Sportorganisaties zijn altijd op zoek naar manieren om de beleving bij de fans te vergroten. Sportclubs en competities willen de sportliefhebbers zo dicht mogelijk bij de actie brengen. Met het nieuwe hardwareproduct van Snapchat zou dat weleens een stuk makkelijker kunnen worden. De Spectacles is een slimme zonnebril waarmee je videoclips van minimaal 10 seconden kunt opnemen en direct kunt delen in de app. SportNEXT zocht uit wat voor kansen de bril biedt voor de sport.

Snapchat, de populaire app om korte filmpjes te delen, wordt inmiddels door vrijwel elke grote sportorganisatie gebruikt. Ook veel sporters zijn actief op het sociale medium. De reden daarvoor is dat Snapchat in een paar jaar tijd is uitgegroeid tot een van de populairste social media onder jongeren. In Nederland gebruikt 64 procent van de bevolking tussen de 18 en 24 jaar de app. In de Verenigde Staten heeft meer dan 60 procent van de 13 tot 34-jarigen die in het bezit is van een smartphone een Snapchat-account. Er worden meer dan een miljard video’s per dag verzonden en ruim tien miljard video’s bekeken via de app.

De cijfers zijn duizelingwekkend en onderschrijven de populariteit van Snapchat. Het bedrijf achter de app – sinds kort Snap Inc geheten – werkt momenteel aan een slimme bril: de Spectacles. De bril doet denken aan de Google Glass of de GoPro.

Met de Spectacles kun je filmpjes van tien seconden opnemen door een knopje aan de zijkant van de bril in te drukken. Door twee of drie keer te drukken, verleng je de duur van het filmpje naar respectievelijk 20 of 30 seconden. Een lampje aan de buitenkant waarschuwt andere mensen dat je aan het filmen bent. De camera op de bril heeft een lens met een beeldhoek van 115 graden, vergelijkbaar met het gezichtsveld van een mens. Het idee van de Spectacles is dat je ervaringen zo vastlegt dat ze achteraf opnieuw kunnen beleefd worden alsof die persoon er zelf bij is. Via wifi of Bluetooth worden de beelden naar je smartphone verzonden, waar ze in Snapchat worden opgeslagen als 'Memories'. Binnen die app zijn de filmpjes dan weer gemakkelijk te delen.

Churandy Martina

Het meest interessante voor de sport is het gemak waarmee je video’s kunt maken en delen en het perspectief van waaruit de video’s gemaakt worden. Met behulp van de Spectacles kun je unieke beelden maken van bijvoorbeeld een training, een warming-up of zelfs een wedstrijd.

Denk aan Churandy Martina die tijdens een wedstrijd over 200 meter een bril draagt en vanuit zijn perspectief de race vastlegt en tien seconden na afloop al deelt met de wereld. Of een assistent-trainer van een voetbalclub kan de bril dragen in de kleedkamer, vlak voordat de spelers het veld op gaan. Ook kun je denken aan beelden die vanaf de bank tijdens een voetbalwedstrijd worden gemaakt. Of stel je voor dat een quarterback in het American Football de Spectacles zou dragen gedurende een duel. Dat zou een heel nieuw perspectief bieden voor fans en analisten en spectaculaire beelden opleveren.

Een sportorganisatie zou ook zijn fans nog meer bij evenementen en wedstrijden kunnen betrekken. Dankzij de Spectacles wordt het nog gemakkelijker om als toeschouwer zelf beelden te maken. Je krijgt nog meer user generated content en kunt dat als organisatie verspreiden onder je fanbase.

Olympische Spelen en NFL

Sportclubs- en organisaties gebruiken Snapchat nu al voor bijvoorbeeld exclusieve behind the scenes-beelden, updates tijdens een wedstrijd en prijsvragen. Snap Inc heeft al ingezien dat live sport kansen biedt om nog verder te groeien en een dominant mobiel mediaplatform te worden. Zo sloot het bedrijf een deal met NBC voorafgaand aan de Olympische Spelen. De overeenkomst stelde Snapchat in staat hoogtepunten van het sportevenement in Rio te tonen. En de samenwerking bleek een groot succes. Gedurende twee weken hebben maar liefst 35 miljoen mensen via Snapchat een video van de Spelen gezien en in totaal hadden de video’s van NBC 2,2 miljard views. Eerder ging Snapchat al een samenwerking aan met de NFL.

Vraagtekens rond de introductie van de slimme bril zijn er ook nog. Zo is er de kwestie rond privacy. Kun je zomaar op straat of in een stadion andere mensen filmen en die beelden via Snapchat met de rest van de wereld delen? Mag je delen van een sportwedstrijd vanuit het stadion opnemen en verspreiden? Voorlopig zijn dat zorgen voor later, maar het zijn wel zaken waar sportorganisaties, fans én brands rekening mee moeten houden.

Beperkte oplage

Overigens duurt het waarschijnlijk nog een tijd voordat iedereen de Spectacles kan kopen. In eerste instantie verschijnt de bril alleen in de Verenigde Staten in beperkte oplage. De Spectacles zullen beschikbaar zijn voor 130 dollar in de kleuren zwart, groenblauw en koraal. Een lanceringsdatum is voorlopig nog niet bekend.

Sportorganisaties kunnen dus nog niet direct aan de slag met de bril, maar gezien de potentie van de Spectacles kan het geen kwaad om alvast na te denken over de mogelijkheden. Een goede voorbereiding is tenslotte het halve werk.

Video: Snapchat introduceert Spectacles