We komen van ver…

Nog voordat Joost Luiten vorig jaar het KLM Open won en golf trending topic werd op Twitter, hadden we binnen de NGF al het idee geopperd om in 2014 een tentoonstelling te maken, waarbij alle hoogtepunten uit de Nederlandse golfgeschiedenis bij elkaar komen. Een tentoonstelling om samen met de 380.000 golfers de honderdste verjaardag van de Federatie te vieren.

De tentoonstelling is zo opgebouwd dat het ook voor iedere andere sportliefhebber een must is om een bezoek te brengen aan het Haags Historisch Museum, in de stad waar ooit de eerste golfbaan werd ontwikkeld. Middels de diverse kopstukken uit de kunst- en golfgeschiedenis word je op een aantrekkelijke wijze meegenomen door de rijke geschiedenis die deze sport kent, op weg naar het olympisch jaar 2016.

Volkssport
Hoewel het hedendaagse imago van golf voor velen nog steeds gelinkt is aan ‘de rijke ouderen in onze samenleving’, laten de prenten en schilderijen uit de 16de eeuw heel goed zien dat golf, toen nog kolf, een volksport was voor jong en oud. Ook dus voor de minderbedeelden. Eigenlijk is dat vandaag de dag nog steeds zo: de sport is voor velen toegankelijk, of meer toegankelijk gemaakt, en kan op diverse manieren worden beoefend en gespeeld.

Zo laat de documentaire ‘Passie voor Golf’ zien dat kinderen in de Bijlmer, met een beperkt budget, goed golfles krijgen van golfprofessional Chris Oger. Ja, naast een tentoonstelling vol golfgeschiedenis, hebben we een film laten maken door de broers Jan en Gerard Louter over het hedendaagse golf. Op beknopte wijze laat deze documentaire het ware gezicht van golf zien: sportplezier voor iedereen.

Een vergeten doelgroep
Op deze cross mediale wijze promoten we dit jaar de golfsport, maar nog liever willen we de binding met bestaande spelers verstevigen. Want zij die al lid zijn, behoren vaak tot een vergeten marketingdoelgroep. Wij vinden het namelijk heel belangrijk om de binding met de huidige groep golfers te verstevigen, zij zijn een onderdeel van de NGF. Zij zijn ook onze ambassadeurs en zorgen ervoor dat zij hun passie voor golf kunnen delen met anderen. Als zij trots zijn op hun spelontwikkeling, hun club en hun sport, dan straalt dat ook door naar anderen. Dit feestje willen we dan ook graag met elkaar vieren en we nodigen ze uit om de tentoonstelling te bezoeken of de film te bekijken.

Ook via social media betrekken we golfers intens. In het kader van de tentoonstelling is er elke donderdag een historische banner onder het motto #throwbackthursday. Hiermee maken we de geschiedenis interactief en hedendaags, want juist het heden en de toekomst hebben focus binnen de NGF. Maar zonder geschiedenis kun je niet je toekomst bepalen.

Media aandacht
En wat is er dan mooier dan dat de landelijke media aandacht geeft aan ons feestje? Zo maakte het programma EenVandaag een mooie reportage rondom de tentoonstelling. Zij interviewden hiervoor Christel Boeljon tijdens het Deloitte Ladies Open en gingen op bezoek bij de Koninklijke Haagsche Golf & Country Club. Of dat Joost Luiten en Ruud Gullit praten over hun passie voor golf bij Humberto Tan in RTL Late Night.

Hierbij werd het voor iedereen zichtbaar dat golf voor iedereen is, voor alle lagen uit de bevolking en dat het spel heel ‘vet’ is om te spelen. Hoe leuk is het dan dat Humberto, net begonnen met golf, zijn swing laat zien op televisie. Diverse radioprogramma’s stelden ons vragen ons honderdjarig bestaan. De openingsslag van Pieter van Vollenhoven in de Hofvijver bereikte veel landelijke dagbladen. En als ik dan via social media verneem hoe trots golfers zich op dat moment voelen, dat hun sport - op de juiste wijze- in de spotlights komt, dan weet ik dat we goed onderweg zijn.