'Waar wil je over vijf jaar staan?'. Geen sollicitatiegesprek gaat voorbij zonder deze vraag. Een goede manier om iemands ambities te achterhalen. Maar onbewust ook om fantasie te toetsen. Want wie zover in de toekomst kan kijken, moet wel een creatieve geest hebben. Of niet?
In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.
Triple Double viert dit jaar haar 20-jarig bestaan, waarvan ik een kwart heb meegemaakt. Een periode waarin de digitalisering een enorme vlucht heeft genomen. Wat ik de afgelopen vijf jaar meer en meer constateer, is dat we steeds makkelijker vooruit kunnen kijken. Hoe zou het sportmarketingvak er over twintig jaar uit zien vraag ik me af. Alles in ons leven zal dan connected zijn met internet, voetballers worden 24/7 gecoacht door een chatbot en sport beleven we grotendeels ook in een virtuele wereld thuis op de bank. Oei, en dat weten we nu al. We hoeven slechts nog te wachten op doorontwikkeling van de techniek.
Dat is best een teleurstellende constatering eigenlijk. Stiekem mis ik dat gevoel van complete vernieuwing wel. Iedereen herinnert zich zijn of haar eerste mobiele telefoon nog. Altijd en overal bereikbaar, dat hield niemand voor mogelijk. Een compleet nieuwe wereld opende zich, tegen ieders verwachting in. Of dat moment dat je thuis een liedje kon downloaden – en weliswaar dan een half uur telefonisch onbereikbaar was – in plaats van via een casettebandje opnemen van de radio. Eindelijk verlost van die vervelende dj die dwars door je favoriete nummer heen kletste.
Kijkend naar de toekomst lijkt het erop dat we dit soort alles opschuddende vernieuwing niet meer gaan meemaken. We zijn niet zomaar meer onder de indruk. Zelfs Apple lijkt een beetje vast te lopen; want hoe vernieuwend is de iPhone X? Een bril waarmee je een virtuele laag over de werkelijkheid kan leggen; niet spannend genoeg en dus geflopt. Kinderen zijn zelfs al verder dan de techniek; ze vegen tevergeefs met hun handen over de televisie om te zappen.
Terugkeer AR
Scrollend door mijn Twitter-timeline vol met sport&tech inspiratie stel ik vast dat de verrassing niet meer zit in de technologie, maar in de creatieve toepassing ervan. Zoals de terugkeer van augmented reality. Een techniek die we al jarenlang tot onze beschikking hebben, maar nu – met name door de sterk verbeterde snelheid en power van smartphones – veel grotere mogelijkheden biedt. Bayern München was de eerste die creatief gebruikmaakte van Apple’s AR kit.
'De toekomst is voor iedereen', zegt Opel. En Vodafone’s nieuwe tagline luidt 'The future is exciting'. En dat is ook zo; omdat we eigenlijk al precies weten wat 'ie ons gaat brengen. We hoeven niks meer voor onmogelijk te houden. Als marketeers hoeven we nooit meer te denken in beperkingen. Impossible is nothing.
Bron:TDE
Johan Cruijff
De technologie is er. Nu de onderscheidende toepassingen nog. En juist daar ligt de grote uitdaging in ons vak; we moeten verrassen, slim combineren en nieuwe mogelijkheden snel vertalen naar een sportieve campagne of data genererende activatie. Laten we de technologie allemaal nog veel meer omarmen en benutten. Sterker nog, we moeten het zelfs durven omdraaien: vanuit krachtige ideeën de technologie prikkelen zichzelf sneller te ontwikkelen. Ik wil een voetballer niet statisch in mijn woonkamer zetten, maar Johan Cruijff vanaf de tribunes van zijn eigen ArenA door het scherm van mijn smartphone weer zien dartelen op het veld. Technisch uitdagend, maar waarom wachten?
Ik hoop overigens dat ik compleet mis zit met de titel van dit betoog en we nog maar half weten wat ons te wachten staat. En dat ik dus eigenlijk die sollicitant ben die niet weet hoe zijn werk er over vijf of zelfs twintig jaar uit ziet. Toekomst, verras me maar!