WHOOP: de wearable van topsporters

Wearables worden steeds geavanceerder en accurater. Smartwatches, fitnesstrackers en apps meten allang niet meer alleen hoeveel stappen je zet of hoeveel calorieën je verbrandt. Sport startup WHOOP heeft in een studie aangetoond dat rusten van essentieel belang is voor de prestatie van sporters. De wearable zou ervoor kunnen zorgen dat het aantal blessuregevallen bij sporters vermindert. Tientallen topsporters zweren daarom al bij het gebruik van WHOOP.

Smartwatches, fitnesstrackers, apps. De meeste mensen die sporten, meten inmiddels ook hun vooruitgang en delen hun resultaten met hun vrienden of de rest van de wereld via social media. Wearables worden steeds geavanceerder en accurater en WHOOP is misschien wel de meest geavanceerd wearable momenteel op de markt. De fitnessband (zonder scherm) meet constant de elektrische geleiding van de huid en de hartslag en monitort daarnaast het slaapritme om te analyseren hoe het lichaam reageert op inspanningen en workouts en hoe iemand daarvan hersteld. De app is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat het lichaam goed herstelt, atleten op het juiste moment pieken en zij voldoende trainingsarbeid verrichten.

WHOOP is een samenwerking aangegaan met de Major League Baseball (MLB) om aan te tonen wat voor impact de wearable kan hebben. In totaal hebben 230 minor league-spelers van negen MLB-clubs meegewerkt aan het onderzoek. Van juni tot november droegen de spelers continu de fitnessband van WHOOP. In totaal werden er 3321 workouts geregistreerd, 4407 sleep cycles en 350 miljoen hartslagen.

Uit de studie komt een aantal opvallende conclusies. Zo blijkt dat pitchers het meest fit zijn van alle honkballers. Zij moeten ook het meeste rust nemen tussen wedstrijden en trainingen. Wanneer er gereisd moet worden, duurt het tot twee dagen langer voordat een speler volledig hersteld is. In het algemeen is een positieve relatie tussen het aantal rustdagen en de prestatie van de sporter.

"De bevindingen van deze studie tonen de noodzaak aan van continue fysieke monitoring om de gezondheid en veiligheid van spelers te verbeteren", stelt Will Ahmed, CEO van WHOOP. "Door de grootste performance studie ooit in een van de professionele sportorganisaties van de Verenigde Staten uit te voeren, heeft WHOOP de basis gelegd voor verder onderzoek dat ervoor zal zorgen dat honkbalclubs anders gaan denken over de traditionele samenstelling van de sport in relatie tot het managen van selecties, opstellingen en het rouleren van pitchers. De teams die deze prestatie bevorderende data omarmen hebben een significant voordeel."

ZIE OOK: De tien meest innovatieve fitnessbedrijven van 2016

NBA en Premier League

Niet alleen in het honkbal, maar ook in het Amerikaanse basketbal maken al veel spelers gebruik van de tracker van WHOOP. De NBA heeft het gebruik ervan gedurende wedstrijden aan banden gelegd, maar de spelersvakbond wil in een nieuwe overeenkomst laten opnemen dat spelers wél wearables mogen dragen en de data kunnen gebruiken. Tijdens trainingen en warming-ups voor wedstrijden dragen veel spelers al fitnesstrackers.

Ook spelers uit de NFL en de Premier League, alsmede olympiërs als Ryan Lochte, gebruiken WHOOP al tijdens trainingen. Sinds een aantal weken kunnen ook consumenten de wearable aanschaffen. Het design van de fitnesstracker heeft diverse prijzen gewonnen en er kan gekozen worden uit vijf verschillende kleuren. De batterij gaat 36 uur mee. Met een prijskaartje van 500 dollar is WHOOP niet goedkoop, maar dan heb je wel de beschikking over dezelfde fitnesstracker als de allergrootste sporters ter wereld.


Headerfoto: Twitter@SportsIllustrated