Sportstadions en fitnesscentra zijn allang niet meer het domein van mannen. De vrouwelijke sportfan is steeds interessanter voor sponsors. 43 procent van de vrouwen in 6 key markets is geïnteresseerd in het kijken naar sport op tv. Vooral de populariteit van voetbal is daarbij opvallend. Repucom onderzocht het groeiende belang van vrouwelijke fans en atleten in de sport in het rapport ‘Women and Sport’.
Vorig jaar lanceerde Under Armour zijn grootste campagne ooit gericht op vrouwen: I Will What I Want . Met boegbeelden als topmodel Gisele Bündchen en alpineskiester Lindsey Vonn wil het Amerikaanse sportmerk de vrouwelijke sportconsument voor zich winnen.
Lees ook: Under Armour’s nieuwe commercial met Gisele Bündchen is uitdagend en innovatief
Zo’n grootschalige campagne is niet onlogisch, want de interesse in sport is hoog onder vrouwen. Wereldwijd is kunstschaatsen de favoriete sport op tv voor vrouwen tussen de 50 en 69 jaar. Voetbal is daarentegen de populairste sport voor vrouwen in de leeftijdscategorieën 16-29 jaar (65 procent) en 30-49 jaar (67 procent). In Nederland is de situatie vergelijkbaar, zoals te zien in onderstaande grafiek. Vrouwen tussen de 50 en 65 jaar kijken net zo lief naar voetbal als schaatsen, maar voor jongere vrouwen (16-29 jaar) is voetbal de absolute nummer één.
Mannen zijn meer geïnteresseerd in sportevenementen dan vrouwen. Ze geven aanzienlijk meer geld uit aan het kopen van tickets. Voor de consumptie van kleding en attributen ligt dit anders. Zo besteden vrouwen tussen de 30 en 49 jaar meer geld aan sportkleding ($ 188,-) dan de gemiddelde man ($ 178,-).
In het gevecht om de vrouwelijke sportconsument maken merken veel gebruik van vrouwelijke rolmodellen. Nike Running startte een campagne met zangeres Ellie Goulding, waarin Gouldings passies voor zingen en hardlopen gekoppeld werden.
Naast zangeressen zijn het natuurlijk vooral de sportatleten zelf, waar merken zich mee willen associëren. Repucom’s Celebrity DBI-methode beoordeelt atleten op hun commerciële waarde, aan de hand van 8 kenmerken als bekendheid, sympathie, invloed en vertrouwen.
Maria Sharapova blijkt de vrouwelijke atleet met de hoogste marketingwaarde ter wereld. Haar jaarlijkse verdiensten uit contracten met sponsoren als Nike, Samsung en Porsche worden geschat op 15 tot 20 miljoen dollar per jaar. In Nederland kwam Ireen Wüst afgelopen december uit de bus als de commercieel meest interessante atlete. Onder andere Volkswagen, Gazelle, KPN en Samsung maakten het afgelopen jaar gebruik van haar diensten.
Het rapport ‘Women and Sport’ is gratis te downloaden via de website van Repucom.