Wielersponsoring in historisch perspectief

De marketingmachine van de Tour de France draaien op volle toeren. Dat het een hachelijk businessmodel is om afhankelijk te zijn van sponsoring bleek eerder dit jaar bij het afstappen van Belkin als hoofdsponsor. De discussie rondom de toekomst van wielrennen is hier dan ook uitgebreid gevoerd. Sponsorreport heeft wielerspecial van 12-pagina's waarin alles onder de loep genomen wordt. Alle ploegen, budgetten, sponsors en de toekomstige financiering van het wielercircuit.

Stijgende lijn
Door de professionalisering in het wielrennen, stijgende concurrentie en internationalisering van het wedstrijdprogramma zijn de budgetten in het wielrennen bijna kaarsrecht omhoog geschoten. In 15 jaar tijd (1996 - 2012) steeg het budget van de Rabobank Wielerploegen van 4 miljoen tot 15 miljoen. Andere wielerploegen zoals Omega Pharma-Quick Step stegen in 20 jaar met 20 miljoen euro. In 2012 werd het totale budget van 39 professionele wielerteams door EY in opdracht van UCI geschat op 235 miljoen euro. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat er in 2012 bij de gezamenlijk sponsorinkomsten van de teams, sponsors 95% van de inkomsten verzorgen. De inkomsten uit startgelden of merchandising bedragen in veel gevallen nog geen 5%.

Loyaliteit
Als gevolgd van de doping- en economische crisis kreeg de sponsoring een terugslag maar de budgetten van de vijftien topteams blijven ongeveer stabiel. In de duur van de sponsoring zit echter weinig lijn. De gemiddelde aanwezig als hoofdsponsor in het wielerpeloton bedroeg anno 2014 ongeveer acht jaar. De hoogte is vooral te danken aan sponsors die al meer dan vijftien jaar actief zijn in het professionele wielrennen, bijvoorbeeld de Belgische Lottoploeg (30 jaar), Lampre (21 jaar), Francaise des Jeux (18 jaar) en Quick-Step (16 jaar).

Financiering
Teammanager Richard Plugge organiseerde direct nadat Belkin had laten weten te zullen stopen met de sponsoring van de Belkin Pro Cycling Team een crowdfundingactie waarbij supporters van de ploeg werd gevraagd 10 euro te doneren. Wordt de nieuwe financieringsroute voor de wielerploegen? Eerdere acties liepen op niets uit. Betalen voor exclusieve content wordt overwogen net als ticketing, verhoging van het prijzengeld en reduceren van de kosten.

Lees de complete wielerspecial met ploegen, budgetten, sponsors en een prikkelende column 'Rabelkin' van Wim Lagae in Sponsorreport #11

Afbeelding: Matthijs Smit