‘World heroes’ en Internationaal Beweegdiploma niet overtuigend genoeg voor mondiale eindstrijd

Na succesvolle edities in 1987 en 2010, leek het er op dat de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) goede kaarten in handen had om de WK Turnen van 2019 naar Rotterdam te halen. Alleen Stuttgart, gaststad van de kampioenschappen in 2007, had ook een bid ingediend bij de internationale gymnastiekfederatie FIG, waardoor het uit zou gaan lopen op een strijd tussen twee turngekke  landen. Om een goede kans te maken ontwikkelde de KNGU daarom - samen met een aantal partners en sportmarketingbureaus - een maatschappelijk relevant en onderscheidend bid. Helaas bleek het niet genoeg te zijn.. 

'Onderscheidend bidconcept noodzakelijk'

De wereldkampioenschappen turnen in 2019 is niet zomaar een kampioenschap. Buiten het feit dat de crème de la crème  van de turnwereld aanwezig zal zijn, spelen de kampioenschappen in 2019 ook een belangrijke rol in de volgende olympische cyclus. Tijdens de WK in 2019 kunnen de sporters zich kwalificeren voor de Olympische Spelen in Tokio (2020), waardoor het evenement (wereldwijd) grote interesse zal wekken. Het binnenhalen van de mondiale kampioenschappen stond dan ook hoog op het verlanglijstje van de KNGU, maar de bond wist dat het een moeilijke opgave zou gaan worden. 

Natuurlijk heeft Rotterdam uitstekende faciliteiten voor de turnsters en turners: Ahoy waar alle faciliteiten onder één dak te vinden zijn, veel hotels in de directe omgeving en goede transportverbindingen, vertelt KNGU-voorzitter Jos Geukers. Maar dit alles heeft Stuttgart ook. Daarnaast heeft Duitsland onlangs de ambitie uitgesproken om de Olympische Spelen binnen te halen en zijn ze bestuurlijk beter dan Nederland vertegenwoordigd in de internationale gymnastiekfederatie. Wilden we als Nederland een kans maken om deze WK binnen te halen, dan moest een onderscheidend bidconcept het verschil maken.

Nijntje levert 3x zo veel views op

Om tot een onderscheidend bidconcept te komen riep de bond hulp in van verschillende partijen. Onder andere met TIG Sports, Triple Double sportmarketing, Mercis bv en Rotterdam werd er gewerkt aan een bid, waarin met name een hoofdrol is weggelegd voor nijntje. Dit is ook niet heel vreemd: mede door het ambassadeurschap van nijntje groeide het Beweegdiploma in Nederland uit tot een succes. De samenwerking met nijntje was voor ons heel belangrijk. Want laten we eerlijk zijn: als de bond iets zegt, dan klinkt het nogal betuttelend. Maar als nijntje iets zegt.. dan gelooft iedereen het. Ook kinderen, aldus Dagmar van Stiphout, manager marketing & communicatie bij de KNGU. Dit zie je ook duidelijk terug in de video's die op YouTube werden geplaatst. Via het officiële kanaal van nijntje werd een video met beweegoefeningen gedeeld en meer dan 480.000 keer bekeken. Ter vergelijking: pak je alle 200 (!) video's van de KNGU op Gymsport TV samen, dan kom je op iets meer dan 140.000 views uit. Bijna het drievoudige dus. Met daarnaast een uitgebreid activatieprogramma en een sterk uitgewerkt concept is het Beweegdiploma binnen no-time uitgegroeid tot een succes. 

Internationaal Beweegdiploma 

Nijntje is echter niet alleen in ons land bekend. In Frankrijk, de Verenigde Staten, Japan en zelfs China kennen ze het tekenfiguurtje van Dick Bruna. Of het nu nijntje, miffy (Engels), mouffe (Frans) of mi fei (Chinees) is... iedereen is bekend met nijntje. Het konijntje was daarom ook erg belangrijk bij het presenteren van een 'internationaal Beweegdiplomain het bid. Van Stiphout legt uit: Wereldwijd is bewegingsarmoede en overgewicht bij jonge kinderen een snelgroeiend probleem. Daarom had de KNGU ervoor gekozen om in het bidproces de wereldwijde legacy van de gymsport centraal te stellen bij de WK Turnen. Want gymsport  leert alle fundamentals van bewegen en draagt dus bij aan een levenslange gezonde leefstijl waarin met plezier sporten en bewegen normaal zijn. Samen met nijntje hadden we de gymsport met veel plezier toegankelijk gemaakt voor kinderen over de hele wereld. World heroes inspire the next generation was de belofte die we in de bid centraal hebben gesteld. World heroes zijn in dit verband niet alleen de topturnsters en -turners die strijden om de wereldtitels en olympische kwalificatietickets en de jeugd moeten inspireren, maar ook kinderheld nijntje. Het idee was dat zij in 2019 wereldwijd de next generation inspireren en de gymsport dichterbij brengen.

In het bidbook - dat hieronder te lezen is - blijkt dat de KNGU ook samen wilde werken met Scapino Ballet, Rotterdam Philharmonisch Orkest en Cirque du Soleil. Together we will bring the link between culture & gymnastics to a next level. Het bleek echter niet genoeg te zijn om het WK naar ons land te halen..