In vier grote steden in Amerika staat deze zomer de Nike Fuelband weer centraal. Net al vorig jaar organiseert Nike namelijk weer de ‘Summer of Fuel’. Tijdens deze ‘Summer of Fuel’ organiseert Nike verschillende activiteiten waarbij de Fuelband het toegangsbewijs is, je komt dan binnen met een vooraf vastgesteld minimum aan Fuel. Vaak kon je dan wat winnen, vorig jaar kon je je bijvoorbeeld kwalificeren voor een over-the-top trainingsweekend in Montauk (onderdeel van de Hamptons) genaamd: Project Montauk. Dit jaar doen ze het vanzelfsprekend anders.
Lees meer over Project Montauk in een blog van Cristiaen Schaap
Summer of Fuel 2014
Het programma bestaat deze zomer uit 10 weken, 10 challenges. De challenges zijn allemaal verschillend maar komen uiteindelijk op neer dat je in de zomer niet stilzit. Bijvoorbeeld in week 5 is de challenge om 5 dagen lang meer dan 7 uur per dag te bewegen. Alle potentiële deelnemers vinden alle relevante informatie op een micro-site en kunnen zich daar ook aanmelden en zo kans maken op een unieke ervaring. Bij elke challenge zijn er twee winnaars en deze winnen hoe dan ook de prijs. Daarnaast is er een leaderboard waar wordt bijgehouden wie de meeste Fuel heeft, hiervan gaat de top 20 ook mee. De prijs is dat je 24 uur naar Los Angeles gaat en daar de sportdag van je leven meemaakt met NTC Mastertrainers, atleten en andere bekendheden.
Losse activiteiten
Naast het hoofdprogramma zijn er nog meer activiteiten zoals ‘Track Attack’ waarop een atletiekbaan in New York een training werd gegeven door Nike coaches. Daarnaast was er ook nog een voetbal training en een American Football training. Er zullen nog veel meer evenementen worden georganiseerd. De zomer staat voor Nike in het teken van bewegen en ze hopen door deze activiteiten mensen te inspireren en te motiveren. Het lijkt te werken, de challenge van week 1 werd door 45% van de deelnemers gehaald.
Bewegen = Belonen
De hoofdprijs van deze zomer is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Eigenlijk winnen de ultra fanatiekelingen altijd de challenges. In een hardloopchallenge van Nike doe je zelden mee ook als je 200 kilometer in de maand loopt. Gelukkig voor de andere deelnemers had Nike vorige week een Nike Fuelbox neergezet in New York. De Nike Fuelbox is een automaat met allemaal Nike spullen erin, bijvoorbeeld sokken, shirts en zelfs het GPS horloge. Alleen betaalde je niet met geld maar met Fuel. Via het Twitter account van Nike NYC werden er hints gegeven over de locatie. Hoe meer Fuel je op de dag bij elkaar had verzameld, hoe groter de beloning. Het begon rond de 500 Fuel en daar kreeg je bijvoorbeeld sokken voor. Mocht je een goede dag hebben gehad kon je met 12.000 Fuel het GPS horloge uit de machine halen. Het enige wat je moest doen was Fuel scoren en het inpluggen van je Fuelband in de machine.
Tot slot
De manier hoe Nike dit doet, vind ik echt geweldig. Ze weten mensen te inspireren en motiveren op allerlei manieren. Door het in combinatie met de Fuelband te doen belonen ze niet alleen het gedrag maar creëren ze ook een meerwaarde ten op zichte van andere activity trackers. Het is natuurlijk wel jammer dat de Summer of Fuel alleen in Amerika wordt georganiseerd. Hoewel er wellicht minder Fuel gebruikers zijn in Europa zou een soort gelijk initiatief/programma in Europa ook aanslaan.