De toekomst van de sportbeleving - Platformen [1/3]

Sport is een unieke belevenis, om Cees Jansma te quoten ; “Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.” Deze unieke belevenis willen we graag delen. De sportbelevenis splitsen we in een actieve en passieve sportbelevenis, individueel of op teambasis . Om deze sportbelevenis (online) te delen zijn toegankelijke platformen onmisbaar. Bekend platform voor de actieve sportbelevenis is Runkeeper die alle gegevens tijdens het hardlopen registreert en het mogelijk maakt deze direct te delen met anderen liefhebbers via sociale media als Twitter.Bekend platform voor de passieve sportbelevenis is de Rabo Cycling App voor de iPhone en de iPad via dit platform wordt real-time alle relevante informatie over de etappe, het klassement en de renners toegankelijk aangeboden. Sportcommunities zoals Voetbalzone brengen dagelijks duizenden bezoekers bijeen onder dezelfde passie, voetbal.

Amstel heeft deze op teambasis met Teamlink proberen samen te brengen. Het overgrote deel van de platformen zijn gericht op niches. De passie voor hardlopen, de passie voor wielrennen of de passie voor voetbal. Gevaar wat op de loer ligt is versplintering. Teveel platformen verspreid over het (mobiele) internet waardoor slechts een kleine groepen sportliefhebbers met elkaar in contact komen en daardoor niet de ervaring krijgen die gewenst is. Maar hoe ziet de toekomst van de sportbeleving eruit? Met het oog op de toekomst is het voor ons nuchtere volk belangrijk dat grote merken als Nike, Adidas maar ook Heineken en Amstel blijven investeren in platformen voor versterking van de actieve en passieve sportbeleving. Naar mijn mening is de passieve sportbeleving het verst ontwikkeld. Goed voorbeeld is het Sofa Stadium van Virgin Media. Dit is een virtuele wereld waarin je beschikt over alle relevante sportinformatie en via geïntrigeerde social media direct in contact staat met sportliefhebbers. De Amerikanen lopen altijd voor, maar misschien iets voor het tweede scherm van de NOS? Bij second screen is real-time social the key. Ook sportcommunities zijn inmiddels ver ontwikkeld, op Hyves(bijvoorbeeld Ajax) en Facebook (bijvoorbeeld FC Barcalona) is een ieder ondertussen al lid van een sportcommunity en deelt hij/zij daar zijn mening/passie met andere liefhebbers. Platformen voor de actieve sportbelevenis zijn er in de vorm van Runkeeper en Nike+, maar deze zijn vooral gericht op niches. Gebruikers van deze mobiele applicaties nemen het vaak van elkaar over. Voor de grote massa is laagdrempelige informatie en gemakkelijk delen via social media belangrijk. Toegankelijkheid is de key. Deze toegankelijk is afhankelijk van de technologie van onder andere de (mobiele) devices. Zonder ondersteunende devices is het onbegonnen werk. Dit is precies waarover de volgende blog zal gaan. Tot die tijd zie ik graag wat jou mening is over de toekomst van sportplatformen.