Biertje bezorgd in het stadion: the American Dream?

Soms zijn de simpelste ideeën de beste. In Zoetermeer had je ooit de meest luxe bioscoop van Nederland, met ruime stoelen, een klein tafeltje en bezorging van je drankjes. Is blijkbaar geen succes geworden, want in alle grote bioscopen moet je van tevoren M&M's en biertjes stapelen om de twee tot drie uur door te komen die reclame, voorfilms en de hoofdfilm bij elkaar duren. Voor sportwedstrijden geldt dit hetzelfde, met dien verstande dat je de rust hebt om en masse in de rij te gaan staan bij de paar stands voor drank en kroketten. Een model dat noopt tot tijdens de wedstrijd inkopen doen, omdat je dan niet een kwartier in de rij staat (maar dan wordt er wel net altijd gescoord). FanGo lost dit probleem om geheel Amerikaanse manier op: via de iPhone, iPod Touch of Blackberry bestel je een hotdog ("wil je daar geen Cola bij?") en het ordernummer en de bezorgtijd worden aan je doorgegeven. Een paar minuten later eet/drink je, zonder iets van de wedstrijd gemist te hebben. Uiteraard zijn er grote stadions voor nodig om dit te realiseren en op zijn minst moet de achterkant (fullfillment) goed geregeld zijn. Maar wat een geweldig systeem, zoals wij bij Sport28 altijd zeggen: goed voor de nieuwe Kuip.

Uiteraard vraagt deze benadering zeer professionele logistiek van clubs en stadions. Iets wat binnen Nederland op weinig plaatsen te vinden is nu. Het zal ook zeker een flinke investering zijn (zowel aan de achterkant, als door het inzetten van deze app). Maar FanGo belooft 30% minder kosten op in seat service. Daarnaast verwacht ik naast kostenreductie vooral omzetgroei: geen rijen betekent meer verkoop. Daarnaast kun je cross-selling doen (andere mensen die een Oranje pet kochten, kochten ook een Oranje sjaal). De belangrijkste reden om een systeem als dit in te voeren is natuurlijk: fan belevenis. De fan zal met veel meer plezier naar het stadion komen. En je bent eindelijk van die rare munten en vroege sluitingstijden af.