Puma WK viral: succes of niet?

Het WK voetbal is alweer even voorbij en we herinneren ons vooral de strijd tussen Nike en Adidas als het om de kleding en schoenen van de voetballers gaat. Adidas had als officiële sponsor diep in de buidel getast en zag enorme verkopen van vooral de zwabberende WK-voetbal. Nike was creatief met Write the Future. Alleen vielen alle Nike-helden uit, ruim voor het interessant werd op het WK. Puma had ook een kleine campagne, die voornamelijk viraal van karakter was. De campagne van Gloo was mij helemaal ontgaan, maar is te aardig om niet met jullie te delen. Ik ben ook benieuwd of jullie het een succes vinden?

Er zijn twee virals gemaakt rondom het WK thema van Puma: football = love. Dit was uitgebeeld in drie symbolen, die naast het stadion in Kaapstad verschenen (video 1) en in de lucht verschenen (video 2). De aardigheid van deze video's is het debat rondom het waarheidsgehalte: is echt gebeurd of niet? Puma is met deze campagne keurig binnen de ruimte gebleven die de FIFA biedt, aangezien de symbolen alleen digitaal rond de stadions zichtbaar zijn (dus de video's waren niet echt). Ook zal het budget voor deze virals niet al te hoog geweest zijn, ik schat enkele tien duizenden euro's. Aan de andere kant: er zijn nog geen 75.000 video views geweest en daarnaast is er volgens het reclamebureau Gloo veel online discussie geweest. Ondanks het feit dat er geen afzender of expliciete branding was, linkte iedereen de video's aan Puma. Mijn vraag aan jullie: was dit nu een succevolle campagne in jullie ogen? Mooie video's, maar is 75.000 views een goed resultaat voor de investeringen? Video met helicopter Video met symbolen in de lucht