Asian games 2010 en social media?

De Asian games zijn sinds 12 November in volle gang. De Asian Games kan je zien als de Aziatische variant op de Olympische Spelen inclusief paralympische variant. In deze editie zullen 9,704 atleten in Guangzhou (China) de strijd aan gaan om 3,989 medailles. En net als bij de Olympische spelen heeft China weer groot uitgepakt. China heeft 17 miljard dollar uitgetrokken voor deze editie waarvan 13 miljard is gespendeerd aan infrastructuur. Bij een sport evenement van deze grote verwacht je tegenwoordig dan ook een wijd aanbod aan sport 2.0 initiatieven.

Tijdens De Olympische winterspelen in Vancouver waren de sport 2.0 toepassingen eindeloos dus ik heb eens gekeken wat er bij de Asian games zoal gedaan wordt met sport 2.0. Dit valt echter tegen als je als westerling gaat zoeken. Zo zijn er amper tot geen Facebook pagina´s of Twitter feeds (beide sinds 2009 geblokkeerd in China). De meeste Chinezen zitten dan ook op Qzone of één van de vele andere alternatieve social networks. Op YouTube ontbreekt het aan een officieel YouTube channel maar gebruikers uploaden wel filmpjes waarbij de blunder van de spits van Qatar geldt als de onbetwiste nummer één. Beter succes in de app store dan? Ja hier kom je enkele apps tegen waarvan de app die simpelweg asiangames heet het uitgebreidst is met overzicht van speeltijden, nieuws, medaillestand, weer, plattegrond etc. In de Android market kan men ook enkele apps vinden die zijn echter alleen in het chinees. Zijn er dan nog websites? De officiële site is ook in het Engels te bekijken hier vind men informatie over de Asian Games maar ook verslagen medaillestand en kan je filmpjes van hoogte punten terug kijken deze website staat echter geen interactie toe. Verder zijn er geen websites te vinden die zich op de asian games richten. Al met al een karige uitkomst voor een sport evenement van deze grote. Is het dan echt zo slecht gesteld met sport 2.0 tijdens de Asian games? Dat valt wel mee, mijn kennis van Aziatische talen is niet toereikend genoeg maar er zijn wel degelijk enkele voorbeelden te vinden. Zoals tudou.com die een pagina heeft gewijd aan de Asian games. Ook heeft Nike enkele campagnes lopen waarbij ze onder andere een complete flat hebben bedekt met reclame. Of 361 Degrees een chinees sportmerk dat à la Nike een mooie video heeft gemaakt (zie Engelse versie hieronder). Wat echter lijkt te ontbreken is interactie met de gebruikers. Of dit komt doordat deze interactie plaats vindt op voor ons onbekende platformen dat is mij een raadsel.