Vraag van Gerard Dielessen aan Gijsbregt Brouwer over social media en sport

SportKnowHowXL heeft de rubriek "vraag & antwoord". Gerard Dielessen gebruikte die rubriek om een vraag aan ondergetekende te stellen. De vraag was als volgt: "Minister Edith Schippers - de nieuwe bewindsvrouw met sport in de portefeuille - heeft al meermalen aangegeven dat zij de gezondheid van de Nederlanders o.a. wil bevorderen door hen te verleiden vaker aan sport te doen. Welke plek zouden social media in haar strategie moeten krijgen volgens jou, als je kijkt tot 2016 (het jaar waarin de huidige fase van het Olympisch Plan 2028 eindigt)?" Mijn antwoord, zoals gegeven aan Gerard op SKXL gaat vooral in op de wenselijkheid van sport als middel, in plaats van sport als doel of passie.

Antwoord op de vraag van Gerard Dielessen Het is geweldig om te zien welke - bijna bovennatuurlijke - krachten sport wordt toegedicht door ons nieuwe kabinet, de gezondheidsclaim is natuurlijk de meest opvallende. Sport als middel in plaats van sport als doel. Mijn doel bij sporten is altijd geweest dat ik het leuk moet vinden. Aangezien ik winnen ook leuk vond, was winnen ook vaak mijn doel. Daarom trainde ik veel, soms als middel om te winnen, maar veel vaker omdat ik sporten ‘an sich’ leuk vond. Daarom sport ik nog steeds, al is het heel wat minder dan vijftien jaar terug. De meeste mensen sporten omdat ze het leuk vinden overigens. Misschien een aantal in de sportschool omdat ze willen afvallen (wat overigens best vaak gezond is, maar niet altijd) en een aantal omdat iemand anders het leuk vindt (ouders). Maar de belangrijkste reden om te sporten is omdat je het zelf leuk vindt om te doen. Waarom deze lange introductie op de terechte en goede vraag van Gerard? Omdat met de komst van social media (nog) duidelijker is geworden dat mensen maar op twee manieren tot gedragsverandering zijn te bewegen: omdat ze het zelf leuk vinden of omdat iedereen om hen heen het leuk vindt. Overigens hangt het eerste nauw samen met het tweede. Dus mensen verleiden om meer te gaan sporten om zo de kosten van de gezondheidszorg omlaag te brengen, is net zo effectief als rokers vragen te stoppen met roken om de zorgkosten omlaag te brengen: niet effectief dus. Dat betekent niet dat deze opgave kansloos is, ik zou hem alleen graag opnieuw definiëren: laten we proberen meer mensen aan het sporten te krijgen omdat ze sporten leuk vinden. Niet vanuit een middel geredeneerd, maar vanuit een doel of nog beter vanuit passie. Het mooie van passie is dat het ook veel makkelijk te delen is. Sterker nog veel mensen delen hun passie al: via social media, in de kantine of op een verjaardag. Om de passie te delen zijn er drie stappen nodig. 1) Maak sporten leuk – breng er passie in. Dit betekent: een beter ‘product sport’ en betere associatie met sport. Ik heb hier een heldere mening over, maar die is voor een andere keer. 2) Zoek de mensen met passie voor sport op. Vaak delen dezen hun passie al flink (vooral via social media), dus ze zijn niet zo lastig op te sporen. 3) Faciliteer hen om hun passie nog verder te delen en beloon ze voor het delen van hun passie. Hierin spelen social media een cruciale rol. Ga niet zelf een community bouwen, maar zoek een platform waarop het delen van content via alle bestaande social media simpel is, zoals http://now.rabosport.nl. 4) Blijf stappen 1, 2 en 3 volhouden. Dit is essentieel. Social media zijn nooit af. Het is een permanent proces. De zichtbaarheid van de sportpassie en vooral de zichtbaarheid van mensen die sporten, zal aanzetten tot meer sporten. De mens is een kuddedier en zien sporten doet sporten. PS: voor meer informatie over passie delen, lees de Superpromoter van Rijn Vogelaar en voor meer informatie over kuddegedrag lees De Ultieme Kudde van Mark Earls.