Gaan mensen meer sporten door Hyves? Deel 4/4

Op 26 november 2010 verscheen het nieuwsbericht dat Hyves en NOC*NSF intensief met elkaar gaan samenwerken om Nederland meer aan het sporten en bewegen te krijgen. Gaat ze dit ook lukken? Ondermeer deze vraag heb ik gesteld aan vier professionals werkzaam op het raakvlak van sport en nieuwe media. In dit artikel aan het woord: Jeroen Boesmans

Wat was het eerste wat je dacht toen je hoorde dat NOC*NSF en Hyves gaan samenwerken?
Goede eerste stap. NOC*NSF is een slag aan het maken dat ze dit niet alleen voor eigen communicatie doen, maar juist ook een toegevoegde waarde kunnen bieden voor sportbonden. Het is efficiënter als NOC*NSF met Hyves overkoepelende afspraken kan maken, dan iedere bond voor zich.

Wat is voor NOC*NSF zo interessant aan Hyves?
Via Hyves kan NOC*NSF potentiële sporters bereiken waar ze nu nog geen rechtstreeks contact mee hebben. Hyves kan het directe contact tussen NOC*NSF en de sporter veel nauwer maken. Voor Hyves is NOC*NSF een mooi merk, een merk met passie. Sport is emotie en emotie is erg belangrijk om een community in leven te houden. Veel groepen op Hyves zijn aan sport gerelateerd, Hyves werd al gebruikt door de sport(ers) en daar kan NOC*NSF nu zelf ook op inspelen.

NOC*NSF wil meer Nederlanders aan het sporten krijgen via het samenwerkingsverband, gaat ze dat lukken? 
Ik geloof heel erg in de kracht van online en communities, maar wel met de kanttekening dat wanneer je mensen echt wil laten sporten je wat moet toevoegen aan het platform. NOC*NSF moet de drempel beslechten waardoor mensen niet willen sporten. Praten over sport is één ding, je agenda veranderen om te sporten is een tweede. Traditioneel sportaanbod is hiervoor niet aantrekkelijk genoeg. Alleen de samenwerking op het gebied van communicatie is niet voldoende, de stap moet worden gemaakt dat er flexibel aanbod wordt georganiseerd samen met de sportbonden.

Initiatieven als ‘Enjoy the ride’ van de KNHS en Mijnzwemcoach.nl van de KNZB spelen in op flexibel sportgedrag. Dit zijn combinaties tussen online begeleiding en op lokaal niveau fysieke begeleiding. In het golf heb je ANWB golf, dat is een virtuele vereniging van golfers. Daar zitten meer dan 20.000 golfers bij aangesloten en je ziet dat het werkt. Het meest praktische voordeel is het laagdrempelige aanbod. ANWB Golf is voor golfers die maar een paar keer per jaar spelen en niet altijd op dezelfde banen. Je kunt dus nieuwe doelgroepen aanspreken middels het communicatiekanaal Hyves, maar dan moet je vervolgaanbod hebben. Daar kunnen de sportbonden met soortgelijke initiatieven als ‘Enjoy the ride’, Mijnzwemcoach.nl en ANWB Golf op inspelen.

Sportbonden claimen de interessegebieden op Hyves en verbinden daar een pagina aan met foto’s, video’s en verwijzingen naar de topsporters. Topsporters inzetten om Hyvers te inspireren om ook te gaan sporten. Wat vind je van die strategie?
Vanuit het traditionele AIDA marketingmodel, zie je dat topsporters zijn erg goed om A, I en D te creëren. Attention, interest en desire kun je via Hyves creëren, maar action is de vervolgstap. Hyves is een mooi kanaal, maar dat potentiële sporters daardoor vanzelf naar de vereniging toegaan is een utopie. Het moet een combinatie zijn van communicatie en flexibel sportaanbod.

Het Ard en Keesie effect bestaat niet. Na het volleybalsucces in Atlanta beleefde de volleybalbond zelfs een terugval. Wimbledon winst van Krajicek zorgde niet voor extra leden bij de tennisbond. Na het zwemsucces in Sydney in 2000 was de ledenaanwas bij Eindhovense zwemverenigingen van korte duur, omdat het zwemmen om 05.30 uur ’s ochtends toch heel anders was, dan het mooie plaatje uit Australië. Topsportsucces heeft dus niet automatisch invloed op het aantal leden van de bond. Sportbonden moeten daadwerkelijk op het succes inspelen, anders zullen ze de aandacht van het topsportsucces niet kunnen omzetten in ledengroei. Een goed voorbeeld is hoe de KNHB het WK in 1998 in Utrecht heeft benut. Juist door de combinatie met een goed (breedtesport)plan met bijvoorbeeld Schoolhockey, is het aantal leden heel erg hard gegroeid.

Jij mag bepalen wat NOC*NSF nu als eerste met het samenwerkingsverband moet doen. Wat moet de eerste actie zijn?
Met sportbonden aan de slag om flexibel aanbod te realiseren. Daarnaast zou ik wel antwoord willen op de vraag: Hoe gaat NOC*NSF het effect van Hyves op de sportdeelname meten en wat zijn hun kwantitatieve doelstellingen?

Wat is jouw verwachting voor de toekomst? Is dit het begin van samenwerkingsverbanden tussen sportorganisaties en andere sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn? Of zal het hier nu wel even bij blijven?
Dit is een grootschalige samenwerking, maar dit gaat zeker vervolg krijgen. Je ziet het op alle niveaus, bijvoorbeeld op LinkedIn zie je heel veel groepen op het gebied van sport. Deze samenwerking is goed voor het merk NOC*NSF en voor de toegevoegde waarde richting de sportbonden is het een erg goede ontwikkeling op het moment dat ze de samenwerking met Hyves echt kunnen gaan benutten voor ledengroei.

Jeroen Boesmans is oprichter van Creative Marketing Results. Creative Marketing Results verbetert de marktpositie van bedrijven en sportorganisaties door inzet van fact based sportmarketing. Opdrachtgevers zijn onder andere Zilveren Kruis Achmea, Volvo Cars Nederland, NOC*NSF, Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond, Internationale Ski Federatie en Nederlandse Volleybalbond.