Inspelen op het internetgedrag van de Nederlandse sportliefhebber

Internet maakt inmiddels een belangrijk deel uit van de dagelijkse behoeften en dient daarom dus opgenomen te worden in de marketing en communicatiemix van ieder bedrijf. En natuurlijk ook van iedere sportorganisatie. Voor sportorganisaties is het daarbij essentieel om te weten hoe de Nederlandse sportliefhebber gebruikt maakt van internet en hoe deze online benaderd wil worden. PauwRPlay heeft hier onlangs onderzoek naar gedaan.

Van de Nederlandse sportliefhebber heeft 84% ten minste één social media account. Daarvan gebruikt bijna de helft deze social media voor het volgen van sport. Onder de Nederlandse sportliefhebbers worden eigenlijk alle bekende social media evenveel gebruikt, zowel LinkedIn, Hyves, Facebook, Youtube en Twitter zijn populair. Op dit moment zijn Facebook en Twitter bezig aan een enorme ontwikkeling in Nederland en zijn daarmee steeds aantrekkelijker voor bijvoorbeeld commerciële doeleinden.

Uit het onderzoek Sportmarketing vs Internet uit 2010 blijkt dat 72% van de sportorganisaties in Nederland verwacht dat Internet in 2015 het belangrijkste medium wordt om de sportmarketing te activeren. Dit terwijl op dit moment ongeveer de helft van de sportorganisaties geen gebruik maakt van internetmarketing. Onderzoek van PondresSocial wijst uit dat een groot gedeelte van de Nederlandse bedrijven wel social media accounts heeft, maar de helft van deze bedrijven hiervoor geen strategie heeft. Nu is het moment voor bedrijven zaak om ook de juiste strategie te ontwikkelen. Twitter heeft namelijk een hele andere aanpak nodig dan Facebook of Hyves. Ieder sociaal netwerk heeft zijn eigen kenmerken en zal dus ook op de juiste manier ingezet moeten worden.

Een organisatie die hier bewust mee bezig is, is Rabobank. Het Twitter-account van Rabowielrennen heeft medio mei 2011 bijna 10.000 volgers en meer dan 5.000 Facebook fans. Als sportsponsor zijn zij nadrukkelijk bezig met het online activeren van de sportsponsoring met een goed uitgewerkte social media strategie.
Als er gekeken wordt naar de grote Nederlandse voetbalclubs dan heeft Ajax online de meeste fans: op Facebook staat de teller op 89.000 fans en op Twitter heeft het officiële Ajax-account 30.000 volgers. Dat zijn voor Nederlandse begrippen hoge aantallen. Het geeft tevens aan hoe groot het bereik is van desbetreffende sociale media en de mogelijkheden om direct met de fans in contact te komen en een dialoog aan te gaan.

 

Mogelijkheden Social Media Marketing
Met Facebook is het mogelijk om een community op te bouwen en te zorgen voor een groot fan engagement. De mogelijkheden van Facebook zijn daarbij legio. Zo heeft Facebook een eigen advertentieprogramma, de optie op een geïntegreerde webshop, de mogelijkheden tot een groot bereik door middel van de ‘Like-Button’ en last but not least de mogelijkheid om een eigen Fanpage te creëren. Met deze mogelijkheden kunnen sportorganisaties via Facebook werken aan het behalen van doelstellingen op het gebied van imago, branding, naamsbekendheid en direct sales.

Twitter is een geschikt medium om interactie te krijgen met de sportfans. Directe aanbiedingen/kortingen kunnen direct via Twitter gecommuniceerd worden met de volgers. Ook Twitter zal met een eigen advertentieprogramma komen in 2011, waardoor het voor bedrijven mogelijk wordt om gericht te adverteren via ‘interests’ en ‘keyword search’.

 

Bonden en social media
De hockeybond gaat zeer goed om met social media. Zo staan op de site hockey.nl van de KNHB bovenin snelkoppelingen naar alle social media accounts. Op Twitter heeft de hockeybond bijna 3.000 volgers, op Facebook hebben ze een community gecreëerd van bijna 3.700 fans.

De Atletiekunie is een voorbeeld van een bond die actief twittert. Ook deze bond heeft een snelkoppeling naar Twitter op hun homepage. Alleen gebruikt de Atletiekunie dit social medium alleen om boodschappen te zenden (ze volgen helemaal niemand op Twitter).

De NBB (Basketball Bond) heeft relatief veel fans op Facebook en zijn sinds enkele maanden actief op Twitter. Een minpuntje zien we bij bonden als bijvoorbeeld de KNLTB en de KNHB: op hun website ontbreekt een link naar één van hun social media accounts. Voor deze bonden is hierop zeker winst te boeken.

 

Zoekmachines
Naast social media blijven ook zoekmachines erg belangrijk voor de Nederlandse sportconsument om sportnieuws te vinden op internet: 72% van de sportliefhebber gebruikt zoekmachines om passief sport te consumeren. Daarnaast zijn nieuwssites (51%) en websites van clubs (46%) belangrijke bronnen van informatie over sport op het internet. In totaal maakt 83% van de Nederlandse sportliefhebber het meest passief gebruik van sport via internet.

Voetbalverenigingen kunnen bijvoorbeeld snel winst boeken op het gebied van online adverteren. Wanneer er in Google gezocht wordt op ‘voetbalclubs regio Amsterdam’ of ‘voetbalclubs regio Rotterdam’ is er geen enkele advertentie te vinden van een voetbalclub. Een slimme voetbalclub op zoek naar extra leden kan hierop handig inspelen met een simpele Google AdWords campagne. Op dit gebied worden er mogelijkheden onbenut gelaten door sportverenigingen om extra bezoekers te trekken naar de website. Hierdoor lopen ze dus ook eventuele nieuwe leden mis.

Daarnaast kan adverteren op nieuwssites en sportentertainmentsites een aantrekkelijke optie zijn voor sportorganisaties om in contact te komen met de Nederlandse sportliefhebber. Denk hierbij aan Display Advertising (bannering) en retargeting (voor een uitleg hierover klik hier).

 

Sport goes Mobile

 

 

Het aandeel van smartphones onder Nederlandse jongeren bedraagt nu al ruim vijftig procent en de verwachting is dat dit aandeel alleen maar zal stijgen de komende jaren. Mobiel adverteren kan dus binnenkort niet meer genegeerd worden. Ook op het gebied van mobiel hebben sportorganisaties voldoende kansen om hun doelgroep te benaderen. Naast mobiel adverteren (via advertentieprogramma’s als Google AdWords, AdMob en iAd), zijn sportapplicaties op dit moment erg in opkomst en zal er in de toekomst ook door steeds meer bedrijven aan LBS-Marketing (Location Based Services) worden gedaan.

Location Based Social Media of Networks zorgen ervoor dat hun leden hun locatie kunnen delen met vrienden. Sportorganisaties kunnen hierop inspelen door bijvoorbeeld speciale acties op te zetten voor bezoekers die inchecken, kortingen te geven voor trouwe bezoekers en/of gebruikers in de buurt te verleiden tot een bezoek (door middel van een mobiele advertentie).
De bekendste en meest gebruikte LBS netwerken in Nederland zijn Foursquare, Gowalla en Feest.je. De Facebook variant heet Facebook Places (met Check-Ins en Deals) en Google Hotpot is de naam van de LBS dienst van Google.

Op dit moment maakt 29% van de Nederlandse sportliefhebber gebruik van mobiele sportapplicaties. Onlangs vond zelfs de 1e editie van de NL Sport App-Awards plaats.

 

Do’s en dont’s
Een aantal do’s voor sportorganisaties:
• Zorg voor een hoge plaats in Google, organisch of met advertenties (Google AdWords)
• Ben online aanwezig op sociale netwerken, waardoor je
- het laatste nieuws kunt delen
- de dialoog met je doelgroep kunt aangaan
- een grote online community kunt opbouwen
- je imago verder kunt uitbouwen
• Ontwikkel een mobiele website of een app (al is het maar voor de PR waarde!)

Een echte don’t voor sportorganisaties:
• Word niet actief op sociale netwerken omdat het moet! Zorg daarom voor een goede social media strategie.

 

Sportorganisaties kunnen dus online veel winst boeken in de komende jaren. Datzelfde geldt voor sportsponsoren, ook daar blijft de online activatie ver achter bij het potentieel. Degene die zich het snelst aan deze veranderende omgeving zal aanpassen, zal ‘overleven’.