Visies op kwalitatief onderzoek naar social media 6

Inmiddels zijn we toe aan deel 6 van de serie over kwalitatief onderzoek naar social media bij voetbalclubs. In dit deel gaan we dieper in op de ontwikkelingsfase waarin social media zich bevindt. In eerdere posts op Sport28 zagen we dat het in de Verenigde Staten drie jaar heeft geduurd om het huidige niveau te bereiken. Deze ontwikkelingsfase is belangrijk om mee te nemen in kwalitatief onderzoek. Wat zijn relevante vragen om te kunnen bepalen in welke ontwikkelingsfase social media zich binnen de voetbalclub bevindt? Een organisatie die dit vanuit de praktijk meemaakt is het sportmarketingbureau Triple Double. Pieter Kuijpers beschrijft (in een teameffort met zijn collega's van Triple Double) in deel 6  zijn visie en behandelt vragen die relevant zijn om een beeld te krijgen van de fase waarin social media zich binnen de voetbalclub bevindt.

Gebruik van social media
Het draait om relevantie, authenticiteit en interactie (engagement), een prachtig medium dus voor voetbalclubs in relatie met haar fans. Toch zien we dat dit niet altijd zo gebruikt wordt. Een twitter-account is vaak een kopie van de nieuwsberichten op de website (directe koppeling) en er wordt beperkt gereageerd op fans (in mentions/FB prikbord berichten). Er liggen hier mooie kansen.

Criteria/ vormgeving kwalitatief onderzoek
We hebben nagedacht over jullie vraag: “Hoe zou kwalitatief onderzoek naar het gebruik van social media bij voetbalclubs moeten worden vormgegeven?” We zijn het eigenlijk eens met Denis Doeland. Hij schrijft in zijn blog: “het beste model komt in stappen tot stand.”. We vragen ons af hoe lang clubs nu echt actief zijn met social media? En zijn we dan niet te snel met onze conclusies dat het ‘allemaal niet deugt’? Natuurlijk chargeren we nu en kunnen er een aantal zaken ook echt beter, maar geef voetbalclubs ook de ruimte en tijd om te experimenteren met social media. We weten allemaal dat social media iets is wat je moet ervaren door te doen.

Relevante vragen
Natuurlijk is het relevant om te kijken naar een content strategie. Welke verschillende media gebruiken we en welke content gaan we delen met de wereld (via de verschillende kanalen)? Zijn we met de gekozen content relevant voor de doelgroep en betrekken we de doelgroep in de conversatie? Denken we na over de juiste hoeveelheid informatie en zit hier enige consistentie in? Als laatste is het naar onze mening interessant om te onderzoeken, wie er vanuit de clubs verantwoordelijk is voor social media en wie er ook daadwerkelijk aan de ‘knoppen’ zit. Zijn er richtlijnen vanuit de club? Zijn de lijntjes kort naar de spelers/staf? Dit alles draagt weer bij aan de relevantie van je content en het vergroten van je online succes. ‘In the end’ draait het natuurlijk allemaal om de fanbeleving rond sport en social media is een uitstekend medium om samen met de fans, deze fanbeleving te vergroten.

Side-info
Laatst verscheen er een interessante case study op ‘the content strategist’ over de Minnesota Vikings en de manier hoe zij heel bewust bezig zijn met de te leveren content. Uiteraard praten we hier over verschillende budgetten en simpelweg meer ervaring, maar dit artikel is een aanrader voor iedere (online) sportmarketeer bij elke BVO: http://bit.ly/qxpWPa Een ander mooi social media voorbeeld bij sportclubs hebben stond een tijdje geleden op Sport28. Fans New Jersey Devils runnen social media “mission control”: