Het nieuwe Facebook en de gevolgen voor content en activiteiten

Facebook heeft op F8 de grootste veranderingen sinds 2007 aangekondigd. Sommige veranderingen zijn inmiddels zichtbaar, zoals sociaal muziek luisteren. Sommige zijn met wat gedoe zichtbaar, zoals de nieuwe timeline. En sommige zullen nooit zichtbaar worden, maar hebben grote impact op het hele web, zoals de Open Graph. Nu ligt de focus stevig op muziek, maar alles wat je ziet zal straks ook voor andere typen content en zelfs activiteiten van toepassing zijn, dus ook voor de sport. Een paar vragen over Facebook en sport.

Wat is er eigenlijk veranderd?
Het flauwe antwoord is: te veel om op te noemen. Iets uitgebreider: sociale muziek, dashboard en timeline en de Open Graph zijn de belangrijkste punten.

Het meest opvallend is de naadloze integratie van Spotify in Facebook. Dit was iets waar al maanden over gespeculeerd werd. En het is ook echt bijzonder. Je ziet nu direct "live" wat een Facebook connectie luistert op Spotify (en straks op nog 14 online muziekdiensten, zoals het door mij geliefde SoundCloud). Je kunt vervolgens direct vanuit Facebook meeluisteren, als je Spotify op je computer hebt staan. Simpel gezegd: samen muziek luisteren, genieten van de smaak of je ergeren aan de wansmaak van je connecties en veel nieuwe muziek ontdekken. Voor de muziekkenners, die nu bijvoorbeeld via 3voor12 of 22tracks hun kennis delen is dit echt een gigantische stap vooruit. Wel opletten dat redactie voeren ingewikkelder wordt: alles wat je luistert (tenzij je het uitzet) wordt getoond. Facebook maakt muziek hier dus real time sociaal. Dit gaat ook gebeuren voor andere content zoals TV, film, sportwedstrijden, boeken, artikelen, blogs en video's is mijn verwachting.

De timeline is vooral voor de liefhebbers van life logging of quantified self interessant. De timeline zal deze stromingen naar het grote publiek brengen is mijn verwachting. Vanaf 29 september gaat de timeline gefaseerd live, maar via wat simpele stappen kan je hem nu al aanzetten. Services als Memolane hadden de optie al: alles wat je doet terug kijken. A trip down memory lane. Een enorm krachtige tool die laat zien hoeveel informatie Facebook eigenlijk al van je heeft verzameld. Facebook is nu zo "vriendelijk" om deze informatie te ontsluiten. Wie was je eerste vriend op Facebook, waar checkte je in vorig jaar rond deze tijd, hoeveel mensen hebben je gefeliciteerd op je verjaardag, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Het dashboard is een aanvulling op de timeline, het is een timeline voor een onderwerp (nu muziek). Voor muziek lijkt het dus sterk op bijvoorbeeld last.fm. Er zullen veel meer dashboards komen zowel voor consumptie van media (zelfde als hierboven), maar ook voor de productie: je eigen foto's en video's, je checkins, status updates en meer.

De Open Graph is misschien nog wel de lastigste om uit te leggen. Het is de set afspraken die Facebook hanteert om sites te verbinden aan Facebook. We kennen dit nu vooral van de like button. Maar er komen straks veel meer kansen om wat buiten Facebook gebeurt ook op Facebook te tonen (bijvoorbeeld op de wall, in de timeline of op een dashboard). De grootste verandering hier is vooral dat je niet alleen kunt liken, maar straks ook activiteiten kunt weergeven. Van Gijsbregt likes Sport28. Naar Gijsbregt heeft een artikel gelezen op Sport28. Of gereageerd op een artikel op Sport28. Daarnaast is het ook mogelijk om dit automatisch in te stellen. Dan zie je vanzelf, net als bij muziek, wat je gelezen hebt op een bepaald blog of welke video je zag op YouTube of ...

Muziek, maar waar blijft de sport?
Facebook heeft op dit moment nog niets concreets voor de sport gepresenteerd. Maar als we in de bovenstaande driedeling blijven, voorzie ik de volgende zaken.

Sociaal sport beleven wordt via Facebook heel gewoon. Wedstrijden kijken op Facebook, snel switchen naar een spannendere wedstrijd met Thuuz integratie, reageren op wat er in het stadion gebeurt, reacties van Facebook in het stadion tonen. Er is echt veel mogelijk. Ook voor zelf sporten is er nog veel mogelijk. Denk aan de Nike Plus cheer button. Die eigenlijk real time zegt: I like your run. Dat kan natuurlijk nog veel uitgebreider.

Het sport dashboard en sport in je timeline wordt de grote volgende stap voor social sports. Facebook wordt je logboek en op termijn je sociale trainingsschema. Alles wat nu in Runkeeper staat (ook met een open API, dus koppelen moet snel kunnen) of in Nike Plus of in Strava, komt straks in Facebook. Het delen van die gegevens, ook real time, krijgt een sleutelrol in sport en vooral in sport waaraan een doel gekoppeld is: afvallen, marathon lopen, geld ophalen voor een goed doel. Alles zal gedeeld worden en het motiveren en aanmoedigen via Facebook wordt centraal bij sport. Je sociale coach is geboren.

De Open Graph zit vooral in het koppelen van de activiteiten buiten Facebook aan Facebook. Dus ook voor sport. Nu voorzie ik vooral verder gaande integratie met grote sportplatforms zoals Active.com en Runkeeper. Maar ook de uitslagen van de amateur wedstrijden die op voetbal.nl staan kunnen zo op termijn ontsloten worden.

Zijn deze veranderingen nu nodig?
Ja of nee, maar het maakt eigenlijk niet uit: ze zijn er. De meeste zullen blijven en we zullen ze leren gebruiken. Sommige zullen verdwijnen. Facebook is slim in het creëren van haar eigen kerkhof. Daar liggen Places, Questions en nog een paar apps. Ik ben positief over deze verandering. Het zet de strijd met Google in een heel ander daglicht. Googe Plus is op zijn best een concurrent van wat Facebook was voor deze update. En ook Apple krijgt het voor de kiezen. iTunes is niet geïntegreerd in Facebook Music. Deze drie giganten zullen elk op hun eigen manier ons leven (online en mobiel) willen vergemakkelijken en beïnvloeden. En daar is sport cruciaal voor. De teerling is geworpen.