Adidas lanceert met de Adizero F50 en SpeedCell de amateurvoetballer 2.0

Als amateurvoetballer is het lastig (lees: bijna onmogelijk) om statistieken over de eigen prestaties bij te houden. Adidas kondigde deze week internationale innovatie aan met een schoen die het mogelijk maakt om (vergelijkbaar aan TV) statistieken bij te houden. De Adizero F50 (ondersteund door MiCoach) heeft een holte in de schoen waar een Speed-Cell geplaatst kan worden. De Speed-Cell meet 360 graden 2D-bewegingen op het veld en zet deze om in de gemiddelde snelheid, topsnelheid, aantal sprints, aantal stappen en stapfrequentie. Vervolgens worden de statistieken gesynchroniseerd met MiCoach en is het mogelijk om de informatie te vergelijken met Lionel Messie en te delen via Social Media. Is de voetballer 2.0 geboren?

Innovatie
Binnen het voetbal was het voorheen lastig om beschikking te krijgen over statistieken die de eigen prestaties weergaven. Het is onmogelijk om met een smartphone in de hand/ broekzak te gaan voetballen. De innovatie van Adidas biedt de voetballer 2.0 de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen. 

Na een training wordt de data draadloos gesynchroniseerd met een tablet, PC/MAC, iPhone en/of iPod via MiCoach Connect, vergelijkbaar aan een dongel. De statistieken kunnen worden toegevoegd aan een (persoonlijk) trainingsprogromma die MiCoach aanmaakt. Benieuwd hoe je het doet t.o.v. Lionel Messi? De statistieken zijn de vergelijken met Lionel. Verder kunnen de statistieken worden gedeeld via Facebook wat het competentief en social maakt.

Prijs
De aanbeloven consumentenprijs van Adizero F50 is €265 en is vanaf november verkrijgbaar bij de voetbalspeciaalzaken. De twee producten (Speed-Cell en Adizero F50) zijn ook afzonderlijk te verkrijgen. De Adizero zal voor €210 worden aanbeloven en de Speed-Cell voor €80.

Conclusie
Tot slot terugkomend op de vraag: Is met Adizero F50 de voetballer 2.0 geboren? Op basis van de informatie zeg ik ja. Elke amateurvoetballer beschikt nu (net als elke hardloper) over statistieken die daadwerkelijk wat zeggen over zijn/ haar prestaties in het veld. De gemeten statistieken zeggen echter weinig over de daadwerkelijke prestatie. Hoeveel passes komen er aan? Was de aanname goed? Etc. etc. Toch heeft Adidas een goede stap gezet en deze gekoppeld aan leuke (social) features.