Hoe val je als sportmarketingstudent op? Met je eigen social media strategie!

Voor veel (aankomende) sportmarketeers is het vinden van een baan, stage- of afstudeerplaats in sportmanagement een lastige opgave. Jaarlijks zijn er honderden studenten beschikbaar voor een select aantal plaatsen en hoe val je dan op? Stephan Cleary liep als Sportmanagement-student tegen hetzelfde probleem aan. Vers van de Universiteit van Ulster (Noord-Ierland) zocht Stephan een manier om zijn visie over sport en social media onder de aandacht te brengen en zich te onderscheiden om een internship voor zijn master Spots Management binnen te halen. Daarom bedacht hij Fourth and 140, zijn eigen social media-strategie.

“In a fiercely competitive industry, I needed to stand out from the crowd. Building websites is something I will always be glad to have in my skill set, but I decided it wasn’t what I wanted to do for a career.”

Social Media Strategie: Fourthand140
Fourthand140 focust zich op een website, een Youtube-channel, Twitter en een eigen hashtag (#StevesJob). Het is een creatieve en innovatieve manier om direct de aandacht te krijgen binnen de kleine wereld van sport en social media.

Centraal punt
Op zijn website staat zijn missie, de blogs, zijn social media-accounts en hoe bedrijven met hem in contact kunnen komen. Via Twitter verspreidt hij zijn visie en de behoefte voor een internship bij zoveel sportprofessionals als mogelijk. Hij heeft zijn eigen hashtag en gebruikt relevante hashtags. Daarnaast neemt hij wekelijks een YouTube-video op met daarin de laatste sport en social media nieuwtjes en zijn visie op de ontwikkelingen die gaande zijn. Om de strategie compleet te maken blogt hij regelmatig op websites met de raakvlakken sport en social media.

Advies
Eigenlijk zegt het feit dat wij er nu aandacht aan besteden al genoeg. Stephan Cleary is een goed voorbeeld van een student die op een creatieve en innovatie manier meer wil zijn dan zomaar een aankomend sportmarketeer. Zijn ambitie is om later aan het hoofd te staan van de marketingafdeling bij Liverpool FC. Zijn advies:

“The sports community on social networks has been really welcoming, i would recommend all aspiring sports industry professionals to start networking now.”



Website: Fourthand140 
Twitter: @stephanclearly
Youtube: Fourthand140 Channel