Elfstedentocht niet social

De blog is geschreven door Peter Lansaat (@P2Sports) & Menno Urbanus (@mennourbanus)

De afgelopen week werden we overstelpt met berichtgeving over de Elfstedentocht. De kranten stonden er vol van, de radio gaf continu updates over de status van het ijs en ieder televisieprogramma gaf op eigen wijze aandacht aan De Tocht der Tochten. Rest de vraag of de Elfstedentocht ook op social media een hype was? Maandagochtend 6 februari besloten kantoorgenoten P2 Sports Marketing en R2 Research derhalve de Elfstedentocht nauwlettend te volgen op social media. Op basis van de gemeten resultaten tot en met vrijdagochtend 10 februari kunnen we concluderen dat de Elfstedentocht niet social is geweest.

Hoewel de #elftstedentocht na de bijeenkomst van de rayonhoofden even wereldwijd trending topic (hou hierbij wel rekening dat Nederland de hoogste Twitter dichtheid kent) is is de impact het restant van de week zeer beperkt gebleven. In onze ogen is de Elfstedentocht met name door de grote media omarmd en groot gemaakt. TV programma’s als De Wereld Draait Door (DWDD), Pauw en Witteman, EenVandaag, RTL Boulevard en Nieuwsuur zorgden voor een ware Elfzendertocht. Kijkend naar de buzz online was deze redelijk beperkt. Over een periode van een week hebben volgens onze systemen ruim 17.000 twitteraars hier berichten over gedeeld. Op meer dan een miljoen twitteraars is dat redelijk beperkt. Ter illustratie rondom voetbal worden aantallen van 35.000 of meer gehaald. Het was natuurlijk allemaal voorpret, bij een echte tocht was het vast helemaal los gegaan op. Ondanks de beperkte buzz toch een aantal mooie ontwikkelingen online:

- het officiële account van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden, @11stvereniging, wordt inmiddels door ruim 16.500 volgers gevolgd ten opzichte van 2.500 volgers op zondag 5 februari. Vanuit het account zijn ‘slechts’ 16 tweets verstuurd
- @elfstedentweets heeft een vergelijkbaar aantal volgers met 16.500. Dit account is echter actiever in haar communicatie met 291 verzonden tweets
- @erbenwennermars was veelvuldig in de media, wat resulteerde in een stijging van het aantal volgers met 7,5% in 3 dagen tijd tot 62.800
- op YouTube werd zowel de reportage van de NOS uit 1997 als het verslag uit 1963 (winst Reinier Paping) binnen 2 dagen 10.000 keer bekeken
- op Facebook is nauwelijks gecommuniceerd over de Elfstedentocht
- op Twitter is over een tijdsbestek van 5 dagen 22.000 keer gesproken over de Elfstedentocht
- een aantal top influencers hebben gezorgd voor impact op Twitter. Dit zijn de KLM (boek je ticket om als tocht verreden wordt), Erben Wennemars, ESA (Andre Kuipers twitterde vanuit de ruimte), de Telegraaf en journalist Jelle Brand Corstius
- onder de ambush marketeers hebben we Unox, Chocomel en Sonnema gevolgd waarbij laatstgenoemde de meeste impact heeft gehad op social media met 1.000 interacties.



 

Laten we hopen dat zich nog een tweede vorstperiode voordoet en dat we de social media – en marketingimpact kunnen meten als de tocht daadwerkelijk wordt verreden. Wij zijn er van overtuigd dat dit tot indrukwekkende social media resultaten zal leiden. De benstedentocht is hier een mooi voorbeeld van. Voorlopig blijft de Elfstedentocht geheel volgens traditie authentiek en naast commercie wars van social media. Zoals Gerard Dielessen in zijn column schreef heeft de Elfstedenkoorts de kracht van sport op een natuurlijke manier geleid tot inspiratie, binding en enthousiasme. Een winst die niet uit te drukken is in cijfers. Sport verbindt en verbroedert! Tot slot een leuke inhaker op Twitter die kon rekenen op meer dan 150 retweets.