Verslag van ‘t eerste SPORTNEXT Event

Vooraf aangekondigd als 'de opvolger van het Sportmarketingcongres' waren de verwachtingen voor het eerste SPORTNEXT Event hooggespannen. Tijdens het evenement zouden de bezoekers zich begeven op het onontgonnen gebied van 'het rendement van sportevenementen.' Dagvoorzitter Tom van 't Hek hield de bezoekers gedurende de dag op het puntje van de stoel en met de smartphone in de aanslag.

Sportmarketeer van het Jaar: Ruben Houkes
Het event werd feestelijk afgetrapt met de officiële lancering en toelichting van SPORTNEXT door Gerard Dielessen (Algemeen Directeur NOC*NSF), gevolgd door de uitreiking van de prijs voor de Sportmarketeer van het Jaar: Ruben Houkes. " Zij (2Basics) hebben (onder andere met schooljudo) de sport in een andere context gezet en daarmee een andere manier van denken ten aanzien van sportmarketing teweeg gebracht."

Trending topic
Vooraf, tijdens en na het evenement vonden de deelnemers al snel de weg naar de hashtag wat tot gevolg had dat #sportnext aan het begin van de middag direct trending topic was in Nederland. Nadelige gevolg was echter wel dat daarmee ook het aantal spammers toenam. Toch kregen ook de toeschouwers van buitenaf het gevoel dat zij iets uniek miste.

"Bidding is no marketing, it's campaigning"
Na de uitreiking nam Lars Haue- Pedersen, Managing Director TSE Consulting, het woord. In zijn presentatie ging hij dieper in op de belangrijke facetten van bidprocedures. Zo bracht hij een aantal kernwaarden van sterke bidprocedures naar voren. “De perfecte bidstrategie bestaat niet, er is niet één waarheid, Bidding is no marketing, i'ts campaigning” en “You're bidding, not organising.” Ga bij het verkopen van het bid niet te diep in op het organisatorische gedeelte. Het draait er niet om hoe je het gaat organiseren, maar waarom je het wil organiseren. De Nederlandse cultuur botst enigszins met deze instelling concludeerde Jan de Jong in de paneldiscussie die daarop volgde. Er is volgens hem nog een wereld te winnen in het overbrengen van de (economische) impact van grote sportevenementen, zowel intern (binnen de politiek) als extern (naar de bevolking). Iets waar Chris Gratton later die middag een interessante visie op zou geven. Opvallende toevoeging kwam van Harry Been, hij gaf aan dat Nederland WK Bid miste mede door de ambush marketing van Bavaria.

 

Parallelsessies
Afwisselend tussen de keynotes volgde interactieve parallelsessies waarin specifieke onderwerpen verder werden uitgediept. Dit varieerde van Round Tables (met maximaal tien personen), Workshops (met maximaal vijfentwintig personen) en Colleges voor een groot aantal deelnemers. De ontwerpen liepen uiteen van de samenwerking tussen Private Publieke Sector (PPS) voor het binnenhalen van EK Atletiek/ WK Roeien, het inzetten van campagnes en sponsoring ter versterking van je merk, het gebruik van sportdata als marketingtool en welke kansen Facebook biedt voor sportmarketeers. Het leverde een aantal interessante quotes op:

“Ajax is op Facebook net als op het veld, groot in aantal fans maar slecht in prestatie. (te) weinig interactie.”



“1/3e van de video's van Eredivisie Live gaan tegenwoordig via mobiel.”

“Second screen gaat de sportbeleving een boost geven, mogelijkheden met sportdata zijn bijna eindeloos.”

“Sports betting is niet moreel verwerpbaar, maar juist een mooie kans voor de sport.” “De sport moet zelf opstaan om (TV-) gelden & bereik te generen.”



“Het verschil in oranje-koorts tussen Nederlands elftal en de Olympische Spelen wordt steeds kleiner.”

“#benstedentocht van Ben van der Burg is meer trending dan de elfstedentocht in z'n geheel. Elfstedentocht is tocht vooral gepusht door traditionele media. De benstedentocht deed dit andersom, vanuit de fans naar de traditionele media. ”

EK feest op komst?
Jan-Willem Brüggenwirth, CEO Radio 538, vervolgde de middag met een keynote over de link tussen 538 en de sport. Sport vertegenwoordigt hierin massa, de massa die 538 wil bereiken. De sleutel tot succes van sportevenementen ligt volgens Jan-Willem bij de samenwerking tussen sport, media, sponsors en overheid. Keyfactor tot succes is dat het project onder leiding van één baas moet gebeuren. “Er moet iemand de knopen doorhakken.” Mede door het afblazen van koninginnedag op Museumplein in Amsterdam eindigde hij met de quote: “De gemeente Amsterdam is ons nog iets schuldig.”  Wellicht een EK feest?

Rendement van sportevenementen op de lange termijn
Na een overheerlijk Italiaans buffet schoven de gasten aan voor een keynote van Chris Gratton waarin hij dieper inging op de economische impact van grote sportevenementen. De economische impact moet volgens hem breder getrokken worden dan de korte termijn (hotel inkomsten, kaartverkoop, transport-inkomsten etc.). De lange termijn bepaalt het succes van het evenement voor de omgeving. Voor de plaats Sheffield in het Verenigd Koninkrijk waren de evenementen economisch niet altijd rendabel, ze betekende echter wel een omslag in het imago van de stad en de levenswijze van de burgers. Het betekende het keerpunt voor een tot dan toe kwakkelende stad. Frank Berteling (directeur NTTB) beaamde deze visie en lichtte deze toe vanuit het WK Tafeltennis. Zo is het WK niet alleen goed geweest voor aantal actieve tafeltennissers (Frank durfde ze ook ping pongers te noemen) in Nederland, maar ook voor de bekendheid voor Rotterdam als topsportstad. Zo traint het Chinese team in aanloop naar het WK voor landenteams wederom in Rotterdam, terwijl het evenement plaatsvindt in Dortmund.

De erwtensoep kan nog zo goed zijn..
Hierna was het wederom tijd voor een bos bloemen en een prijs, ditmaal voor Edam-Volendam. Zij kregen vanuit de hand van Pieter Verhoogt de prijs voor Topsportgemeente van het Jaar 2011. En als afsluiting van een inspirerende middag bracht Dries van der Vossen het unieke verhaal over Team Bilderberg Porsche Eindhoven waarvan één van de wagens buiten was te bewonderen. Na acht jaar sponsoring was zijn grote les dat een relatief klein merk als Bilderberg zich door de jaren heen goed heeft kunnen binden met een groot merk als Porsche. Met name op het vlak van relatiebeheer heeft de sponsoring een positieve bijdrage geleverd. Jan Lammers lichtte dit luchtig toe met de quote: “De erwtensoep kan nog zo goed zijn, zolang de verpakking, het etiket en ligging in de winkel niet klopt wordt niet het maximale rendement gehaald.” In de essentie betekende dit voor de sporter dat de presentatie net zo belangrijk als de prestatie. Hiermee kwam het eerste SPORTNEXT Event ten einde.

Het SPORTNEXT Event gemist? Geen zorgen! Zet 26 april vast in de agenda, dan vindt het SPORTNEXT Diner plaats met als thema: 'It's all about apps.'