Primeur: eerste conversation manager in Belgisch voetbal

Net voor de start van het huidige voetbalseizoen besloot ik een round-up te maken van de Jupiler Pro League clubs in het Belgisch voetbal, waarbij ik bekeek hoe deze het er kwantitatief vanaf brachten op het vlak van social media integratie in hun fanbeleid. Nu, 7 maand later, wil ik even bekijken of er al wat verbetering zichtbaar is. Want er is toch het een ander gebeurd rond de Belgische voetbalvelden…

De resultaten van het mini-onderzoekje dat ik in juli 2011 heb gevoerd, is hier ook op SPORTNEXT te lezen. Net als toen start ik opnieuw met een korte blik naar onze nationale trots: de Rode Duivels en de Belgische voetbalbond. Weinig nieuws onder de zon, ware het niet dat de KBVB in de laatste fase zit van de ontwikkeling van een nieuw communicatieplan. De website wordt momenteel onder handen genomen en tegelijkertijd zal de KBVB actief worden op social media, want tot nu toe was er geen officiële door KBVB aangestuurde activiteit op Facebook, Twitter of andere social mediakanalen. Ik ben benieuwd!

Club Brugge, de Jeremy Lin van de Jupiler Pro League (op vlak van Facebook)
Bij de recentste round-up (19 februari) zag ik dat veel clubs nog steeds in hetzelfde schuitje ziek zijn: geen duidelijke link tussen website en social media om interactie te bevorderen, geen tot weinig aanzet tot interactie, weinig creativiteit of visie… Spijtig.

Vooral Standard Luik vind ik een opvallende case. De club uit de ‘vurige stede’ heeft naar mijn mening het potentieel om, naar (online) fanengagement toe, dé club van België te worden. Luik hoeft enkel nog maar de bestaande onofficiële fanpagina over te nemen en ze bereiken meteen een basis van bijna 100.000 Facebookfans. In de grafiek zelf heb ik het cijfer zoals ik dat een tijdje geleden heb gebruikt niet aangepast, want er zijn verschillende pagina’s en verschillende cijfers die momenteel niet officieel zijn. En die wil ik dan uiteraard niet opnemen in een vergelijking.

Verder groeit de Facebookfanbase van RSC Anderlecht gestaag aan, net als die van Club Brugge. Alleen, als je goed kijkt zie je dat Club een versnelling hoger is geschakeld. In dezelfde periode hebben ze een zelfde aantal nieuwe Facebookfans aangetrokken als Anderlecht, wat voor hen een stijging van 50% met zich mee brengt!

De reden daarvan moet niet ver gezocht worden, want sinds december heeft Club namelijk een officiële ‘conversation manager’ aangesteld, een functie die nieuw is in het Belgische topsportlandschap. Kirsten Willem probeert in die functie de betrokkenheid van de supporters met Club te onderhouden en te stimuleren. Hij is mee verantwoordelijk voor het uitdenken en implementeren van de online strategie, en zorgt voor de terugkoppeling van de fanbase naar het management. Zowel de fanpagina op Facebook als de Twitterpagina van Club staan onder zijn beleid.

“Je kan me eigenlijk beschrijven als de fan in de boardroom. ‘De Club’, dat zijn spelers en management, maar in hoofdzaak nog altijd de supporters. Via Conversation Management willen we echt de ‘conversatie’ aangaan met die supporters. Club Brugge kan rekenen op een grote en trouwe fanbase en via mij willen ze die nog meer bij de Club betrekken en meer gehoor geven. En social media is hier natuurlijk een uitstekend medium voor!”

Over de ROI van conversation management en social media heeft hij volgende mening:
 “Als topclub willen we natuurlijk altijd nummer één zijn. Het belangrijkste is weliswaar de interactie en het engagement met de fans, en dat is veel belangrijker dan het aantal fans en volgers. We kijken dus niet zozeer naar die cijfers, maar eerder naar interacties, ‘talking about this’ op Facebook, mentions op Twitter,… We willen de Club-familie betrekken bij het team, ook buiten de matchen. Dat is voor ons belangrijker dan pure cijfers, zonder weliswaar het belang van een grote basis te minimaliseren.” “Dat is trouwens een goede tip die ik elke (top)sportclub wil meegeven. Fans zijn de basis van elke sportvereniging. Ze zullen er normaal gezien langer zijn dan spelers, langer dan trainers… het is dus belangrijk om hen te betrekken bij je team, en hen gehoor te geven. Via (onder andere) social media bestaat daar nu een ideaal kanaal voor, dus het zou zonde zijn om dit niet te gebruiken!”

Twitter: conversatie als sleutel tot succes
Ook op Twitter heeft de aanpak van Club Brugge succes. De cijfers bewijzen overduidelijk dat een geïntegreerde communicatieaanpak met aandacht voor alle kanalen zijn vruchten afwerpt. Club laat Anderlecht duidelijk achter zich, en ik ben benieuwd hoe dat verder evolueert. KRC Genk begint zich ook stilaan te roeren, maar zal toch net als Anderlecht duidelijker de kaart van de conversatie moeten kiezen volgens mij. Ook KAA Gent is sterk bezig en heeft volgens mij de mogelijkheden om het zeer goed te doen op vlak van fanengagement. Misschien helpt het nieuwe stadion daarmee!

Voorlopige balans
Zowel RSC Anderlecht als Club Brugge hebben de voorbij maanden mooie stappen gezet om meer ‘social’ te worden en fans te betrekken bij de club. Ik denk hierbij aan de Song 4rsca actie, wat een mooi staaltje crowdsourcing was van RSCA. Ook hun fanpagina is sinds januari sterk verbeterd door niet meer enkel nieuws van op de eigen website door te posten, maar wel meer originele content te delen. En Club heeft eveneens een goede keuze gemaakt met de aanstelling van Kirsten Willem als conversation manager. Bij de resterende clubs van de Jupiler Pro League laat een geïntegreerde aanpak nog op zich wachten.