Zeggen dat Manchester City zich sterk profileert via Social Media is een understatement. De afgelopen maanden hebben ze verschillende innoverende acties gedaan die zelfs voor de Premier League ongezien waren. Acties die duidelijk niet los aan elkaar hangen, maar deel uitmaken van een uitgebreide online strategie. Manchester City 'begrijpt' Social Media, en alleen daarom al kunnen we hen toejuichen. Sinds enkele maanden lijkt 'The Captain', Vincent Kompany, niet alleen het voortouw te nemen op het veld maar ook naast het veld. En nog specifieker, online. Voorbeelden daarvan zijn er genoeg maar graag wil ik de volgende drie meer uitlichten.
#FollowTheCaptain
De eerste actie kwam er in de aanloop naar de wedstrijd op zondag 8 januari tussen Manchester City en stadsrivaal Manchester United, die het tegen elkaar opnamen in de FA cup. In een videoboodschap, die uiteraard te zien is op YouTube, roept de aanvoerder zijn volgers op om hem inspirerende boodschappen te tweeten, vergezeld met de hashtag #FollowTheCaptain, die zij tegen het team zouden zeggen op ‘Derby Day’. De Tweep met de meest inspirerende boodschap kreeg het shirt én de aanvoerdersband van Kompany die hij tijdens het duel droeg.
Simpele actie maar effectief. Waarom? Kompany kreeg er een hele hoop volgers bij, uiteraard mag en kan dit geen doel op zich zijn maar het is mooi meegenomen, en creëerde awareness voor zijn online aanwezigheid. Daarnaast zorgde hij voor momentum. Opbouwen naar een climax, door je supporters doorheen de week te engageren en actief te laten meewerken aan de belevenis van een derby.
#GottaLoveYourHaters
day Gewaagde actie maar volledig in lijn met de gedachtengang achter sociale media. Vincent Kompany riep iedereen op om hun haat en frustratie tegenover hem te uiten, door hem te Tweeten met als Hashtag #GottaLoveYourHaters. Als publiek figuur, en zeker als topvoetballer in de grootste competitie ter wereld, krijg je te maken met negatieve mentions. Manchester City en meer specifiek Kompany draaien de negatieve bijklank van sociale media volledig om door deze commentaren te omarmen en er gebruik van te maken in hun voordeel. Een actie die alleen maar kan slagen wanneer je een betrouwbaar en getalenteerd Social Media team achter jou hebt staan die in staat is de conversaties te managen.
Post Match interview
Dit weekend ging City nog een stapje verder. Zoals altijd is het aan de kapitein om na de wedstrijd de media te woord te staan. Zaterdag was er na de traditionele persbabbel ook plaats voor een live Q&A met de fans van City. Iedereen die wou kon zijn vragen richten aan Kompany via Twitter, door gebruik te maken van #askvincent, of via de officiële Kompany Facebook pagina. Daarnaast kon je het interview ook live volgen via:
City Facebook
Kompany Facebook
City Live
City YouTube
“I just wanted to use social media to give ours fans the chance to have their voices heard, instead of shouting at the TV, wishing the interviewer would ask the kinds of questions that really matter to them.”
Leider op en naast het veld
Verschillende clubs in Europa zijn ervan overtuigd dat het strategisch inzetten van sociale media een meerwaarde kan betekenen in de binding tussen club en supporter. De meeste beseffen ook dat door het enorm aantal conversaties dat er online plaats vindt er een specifieke rol moet worden ingevuld binnen de club. Het aannemen van een Conversation Manager is daarom een must. Maar daarnaast is er ook plaats voor een kapitein die de dialoog ook online aangaat met de fans. De kapitein van de club straalt op het veld leiderschap uit. Hij is het klankbord bij de verschillende publieksgroepen en kan in de toekomst ook een rol kan spelen in de online aanwezigheid van de club. Bedrijven en merken praten niet met mensen, het embleem van een voetbalclub helaas ook niet. Maar een toegewijde en bereikbare kapitein wel. Mits begeleiding en training kan hij zijn rol van op het veld doorzetten naar de online wereld en in naam van de club supporters engageren en binden aan de club.